Hej!

Jag hade brunnsborrare här för ett par dagar sedan, för att borra en energibrunn. De kopplade min vattenslang till borren. Jag var nere i källaren en sväng medan de borrade och märkte att vattenrören skallrade i takt med borren. Vet inte om det var vibrationer i marken eller någon slags tryckstötar som gick genom vattenslangen.

Hur som helst så såg jag idag att en av de gängade skarvarna har börjat droppa. Det är alltså gamla gängade stålrör tätade med lin.

Till saken hör att allt det här skall bytas ut inom ett par år, så jag vill inte lägga ner mycket möda eller pengar på att fixa det, vilket bonnfix som helst duger.

Så, finns det något enkelt sätt att täta en dylik läcka, helst utan att behöva gänga isär en massa delar. Någon typ krympslangsliknande grej kanske, eller någon slags vulktejp? Alla förslag är välkomna.
 
Här är en bild på eländet.
Gamla rörledningar med läckage mellan ett T-rör och en böj mot en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är alltså mellan t-röret och böjen det droppar.
 
Lossa och lina om är det enklaste.
 
Hm, skall man ändå ha isär det så kan man kanske passa på att bygga om lite, typ byta den där kranen till en från det här årtusendet.

Vad är det för gängor på de där ståldelarna, är det vanliga rörgängor?

Och hur var det nu med att blanda stål, mässing och koppar? Jag ersätter väl kanske böjen med en snutt pex tänker jag.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
R
joakim_j joakim_j skrev:
Hm, skall man ändå ha isär det så kan man kanske passa på att bygga om lite, typ byta den där kranen till en från det här årtusendet.

Vad är det för gängor på de där ståldelarna, är det vanliga rörgängor?

Och hur var det nu med att blanda stål, mässing och koppar? Jag ersätter väl kanske böjen med en snutt pex tänker jag.
Köp nytt o lina ihop. Kaffepengar:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.