Hej!

Vårt radhus (byggt -70) som vi ägt sen tre år har fönsterkupoler som är täckta med enkelfalsad plåt. Jag upptäckte nyligen en läcka i innertaket på övervåningen. Jag rev ner allt innertak och blöt isolering osv i kupolen och fick se att det verkar tränga in vatten både från sidan (när det blåser antar jag):

Träkupoltak med vattenskador och mögel, synliga reparationer och fuktmärken på innertaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men också från skarven mellan tak och kupol:
Uppvänd bild av ett uppbrutet innertak med fuktskador och synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid närmare titt på plåten uppifrån ser jag att någon tidigare lagt nån massa i falsningarna. Någon har också slagit i några pappspikar i plåten! Resten av taket på huset är fint, inget syns heller från vinden.

Jag har monterat upp kupévärmare för att snabbt torka ur trät.

Jag tittar runt i forumet och verkar se olika förslag. Antingen låter jag lägga om hela plåttaket för att på så sätt kunna byta ut det missfärgade trät samtidigt. Eller så torkar jag ur, tvättar och mögelbehandlar trät från insidan, och tätar till uppifrån med en lämplig massa (som tidigare ägare) och målar med en bra färg.

Jag tar egentligen hellre det säkra före det osäkra och lägger om men det är ju tråkiga pengar om det är onödigt. Stort tack för alla tips!
 
ligger det nån underlagspapp?
 
Jag skulle lägga ny plåt på takkupan och falsa ihop med den gamla plåten på resten av taket. Byta allt mjukruttet trä men litet missfärgning skulle jag inte bry mig om.
Som jag ser det skulle det bli en vettig kombination av billigt och bra.

Att täta med massa fungerar ju bevisligen inte och att lägga om hela taket bara för att en takkupa läcker är ju som att kasta pengar i sjön.

Det behövs ingen underlagspapp under falsad plåt om det är tätbrädat så som du har.
 
H heimlaga skrev:
Jag skulle lägga ny plåt på takkupan och falsa ihop med den gamla plåten på resten av taket. Byta allt mjukruttet trä men litet missfärgning skulle jag inte bry mig om.
Som jag ser det skulle det bli en vettig kombination av billigt och bra.

Att täta med massa fungerar ju bevisligen inte och att lägga om hela taket bara för att en takkupa läcker är ju som att kasta pengar i sjön.

Det behövs ingen underlagspapp under falsad plåt om det är tätbrädat så som du har.

jag vill nog påstå tvärtom, skall inte vara tätbrädat om man inte skall ha underlagspapp , för luftning/ kondensens skull
 
Ja underlagspapp är ju en enorm kostnad i sammanhanget... Jag skulle inte skippa den, men jag har ju lyft på några tak utan....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.