Hej!

Är helt okunnig inom detta område och hoppas på att bli lite klokare.

Vi renoverade köket 2013. Nu har det börja läcka från blandaren vid vredet där man öppnar för vatten. Detta rinner ner och hamnar även under vasken. Beror detta på slitna packningar? Vi har en mora cera k5 blandare. Kan man byta packning på den själv eller byter man den keramiska insatsen? Eller måste man anlita VVS hjälp?

En annan fråga är att jag inte vet om det går att stänga av vattnet i mitt kök. Jag ser ingen ballofix, men det har funnits innan köket renoverades... skickar med en bild på hur det ser ut. Deta är en bostadsrätt. Hur kan jag stänga av vattnet nästa steg?

Tacksam för hjälp!
 
  • Kromad köksblandare med rött snöre bundet runt, placerad på en handduk, tecken på vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar och anslutningar under köksvasken utan synlig avstängningsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
du har kollat så att det inte är svängpipen som läcker ? är insatsen kass borde de läcka hela tiden inte bara när den är öppen
ballofix du har kollat tex badrum så där inte sitter någon ballofix som även påverkar köket . eller någon liten lucka i väggen som där sitter ballofixer i
annars fråga ev ordförande eller om där finns fastighetsskötare

https://www.moraarmatur.com/sv/vara...a-k5-med-diskmaskinsavstangning/?t=4&id=19672
 
Ser att det är någon som inte kan VVS som har kopplat in blandaren.
Det sitter gängtejp på klämringskopplingen, gängtejpen gör ingen nytta där den sitter, däremot så är det risk att den gör skada.

Muttern kan spräckas om den skruvas fast/”tätas” med gängtejp.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ser att det är någon som inte kan VVS som har kopplat in blandaren.
Det sitter gängtejp på klämringskopplingen, gängtejpen gör ingen nytta där den sitter, däremot så är det risk att den gör skada.

Muttern kan spräckas om den skruvas fast/”tätas” med gängtejp.
Hur borde jag göra för att ”fixa” det?
 
T tergo skrev:
du har kollat så att det inte är svängpipen som läcker ? är insatsen kass borde de läcka hela tiden inte bara när den är öppen
ballofix du har kollat tex badrum så där inte sitter någon ballofix som även påverkar köket . eller någon liten lucka i väggen som där sitter ballofixer i
annars fråga ev ordförande eller om där finns fastighetsskötare

[länk]
Det rinner från där jag satt en pil, man kan se kalkavlagringar längs vattnet som runnit. Hur menar du läcka från svängpipen, var exakt då? Är som sagt helt okunnig inom området.

Har kollat ballofix i badrum och det finns, men stänger inte köksvattnet. Hittar inte heller någon lucka i väggen någonstans.
 
L Lavayui skrev:
Hur borde jag göra för att ”fixa” det?
Åtgärdas genom att lossa/ta bort kopplingarna och ta bort all gängtejp.
 
Försök att följa prisolrören från blandaren mot där rören är anslutna, antagligen ner under köksskåp, där kan det sitta ventiler.

Prisolrören ser ut att vara betydligt nyare än avloppsröret som går in i väggen, avloppsröret i väggen ser ut att vara gjutgärn.


Följer hela den delen som är under läckan med när pipen svängs? Eller svänger pipen bara i bakkant?
 
Hej!
Har exakt samma problem med samma typ av blandare. Gängtejpen i kopplingen under skåpet, noll betydelse för läckaget. Har också kalkavlagringar, har två exakt likadana blandare i köket, installerad samtidigt, bara den ena som läcker när vattnet är på, precis under av/på kranen. Har heller ingen ballofix innan kranen. Så nu har jag köpt en ny insats och kommer stänga av huvudkranen. Hoppas på det bästa. Fyllt på lite vatten i reserv, om inte papphammar får ihopa det igen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.