Hej,

Någon dom vet vad bifogat är på bilden? Har börjat droppa och vrider man på de blåa börja de spruta ur mer vatten, men efter att jag satte igång vatten i kranen sluta den iaf droppa...?
Röret finns under fjärrvärme centralen.
 
  • VVS-installation med blå ratt under fjärrvärmeenhet, rör läcker vatten i glas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Är det inte övertrycksventil?
 
Det är en säkerhetsventil, den droppar normalt efter man har tappat varmvatten, det nya kalla vattnet inne i växlaren som värms tar större plats och behöver ta vägen någonstans.
 
  • Gilla
joksi
  • Laddar…
Okej, så du menar att den ska få lov att droppa? Men det droppar ju ner på betonggolvet...var en liten pöl när jag kom hem idag, aldrig sett det tidigare.
 
H
Normalt brukar man ha ett rör ned i en golvbrunn från den.
Eller som jag där den går ned i en liten hink.
 
  • Gilla
joksi
  • Laddar…
Fördelen med en hink är att man ser när den börjar läcka och droppar hela tiden.
 
H
Det som kan ha hänt är att den löst ut för att det har vart högt tryck.
Sen har den inte tätat ordentligt igen.
Ta ratten och öppna och stäng lite så kanske den tätar igen.
 
  • Gilla
joksi
  • Laddar…
J
Vad står det på den 1,5 eller 9 bar
 
Tack för snabba svar! Den lävket fortfarande inte mer, märkligt.

Det finns ett plaströr på väggen under dom leder ner i avlopp, som fjärrvärme tekniker påstod har monterats rätt men fuskats med då det inte går slangar som leder bort vatten från säkerhetsventiler. Kan det vara detta han menade?

Bifogar en till bild.

Och just det, det står 9 bar och märke LK i blått.
 
  • Plaströr för avlopp monterat på vägg under säkerhetsventil med röd slang, nära en värmekraftbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

K
Det ska finnas ett rör eller en slang från ventilen till den där tratten så hamnar vattnet från säkerhetsventilen rätt.

Att den är på 9 bar betyder att den är kopplad till kranvattnet och det är då normalt att den droppar lite precis som tidigare medlem svarat. Visar att den fungerar som den ska.

Det är bra om man någon gång om året vrider på den för att motionera den så att den inte kalkar igen och fortsätter att läcka om den väl löst ut.
 
  • Gilla
joksi och 1 till
  • Laddar…
Tack än en gång för alla svar. Har hållit ett öga på den sen igår och den har iaf i te droppat nåt mer, men ska försöka lösa det med en slang.
 
Det här hoppas jag duger
 
  • Installation av VVS med mässingskopplingar, röda och blå rör och en mätarenhet på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Asbesträdd och 1 till
  • Laddar…
J
Snyggt ;)
 
  • Gilla
joksi
  • Laddar…
Förresten, kan det finnas fler ventiler som jag borde leda till tratten? Denna har väl med kallvattnet att göra, om jag förstått det rätt, och värmepumpen har ju redan en spillkopp som får vidare till avloppet. Ska det inte finnas ventiler på fjärrvärmen med? Jag hittar iaf inte fler som ser ut som denna..
 
Jag hittade nedan rör också, en smal en. Följer jag den så verkar den gå upp vid bild två, och vrider jag lite på den svarta så kommer det vatten där med. Denna verkar dock mer tillhöra själva fjärrvärmeanläggningen. Jag har för säkerhetskull dragit en slang från den också ner till tratten, antar att det aldrig kan vara fel...?
 
  • Rörsystem med en tunn metallrör som leder uppåt och anslutningar med slangar för fjärrvärmeanläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem med mässingsventil och svart ratt möjligtvis kopplat till fjärrvärme, samt slang ned till tratt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.