Hej,

Ha råkat ut för läckage i huset. Vatten kommer troligtvis in via takfoten och har runnit in i väggen. Det har runnit ned längs med hela väggen och kommer ut i krypgrunden. Jag har öppnat upp väggen på ovanvåningen och kan konstatera att det pågått en tid då det är fukt och mögelskadat. Uppskattar ett det är 3 rum som måste rivas varav 2 st kaklade badrum. Känns ju som en måttligt kul julklapp. :worried:

Jag skulle egentligen bara uppskatta input om det här, om det är nån som varit med om liknande situationer och hur det har hanterats av försäkringsbolag mm.

Huset är relativt nytt 2012. 1,5 plan byggt på krypgrund. Huset byggdes i sektioner i husfabrik som monterades på plats av ett byggföretag som även gjorde klart huset utvändigt.

Jag kan se att vattenläckaget börjar vid takfoten. Har borrat hål i takgipset och taket är torrt.
Det har blåst starkt här den senaste tiden och regnat mycket. Så en teori är att hängrännorna är felmonterade. De lutar in mot mitten. Vatten har samlats i hängrännan och blåst in under takfoten via tak-ventilationen.

Jag har kontaktat försäkringsbolaget som säger att vi ska ta hit en besiktningsman som konstaterar ursprunget till skadan. Men när jag pratar med försäkringskillen så säger han att det troligtvis rör sig om en konstruktionsskada och att det då är byggarens ansvarsförsäkring som ska gå in och täcka.
Byggfirman har gått i konken sen flera år...

Ja hmm. Tankar, råd?
 
J
Hur ser det ut på plats , hur mycket går takfoten ut och hur sitter rännorna , finns det takfotsplåt den ska säkerställa att vatten inte går mellan ränna och nederkant , vatten kan om det inte är så brant rinna runt en kant rätt långt in , ytspänning kallas det
Om det är ett typhus som har ritningar på utförandet så är det kanske en konstruktionsmiss
Några foton hur det ser ut säger mer än hundra ord
 
EliGum EliGum skrev:
Hej,

Ha råkat ut för läckage i huset. Vatten kommer troligtvis in via takfoten och har runnit in i väggen. Det har runnit ned längs med hela väggen och kommer ut i krypgrunden. Jag har öppnat upp väggen på ovanvåningen och kan konstatera att det pågått en tid då det är fukt och mögelskadat. Uppskattar ett det är 3 rum som måste rivas varav 2 st kaklade badrum. Känns ju som en måttligt kul julklapp. :worried:

Jag skulle egentligen bara uppskatta input om det här, om det är nån som varit med om liknande situationer och hur det har hanterats av försäkringsbolag mm.

Huset är relativt nytt 2012. 1,5 plan byggt på krypgrund. Huset byggdes i sektioner i husfabrik som monterades på plats av ett byggföretag som även gjorde klart huset utvändigt.

Jag kan se att vattenläckaget börjar vid takfoten. Har borrat hål i takgipset och taket är torrt.
Det har blåst starkt här den senaste tiden och regnat mycket. Så en teori är att hängrännorna är felmonterade. De lutar in mot mitten. Vatten har samlats i hängrännan och blåst in under takfoten via tak-ventilationen.

Jag har kontaktat försäkringsbolaget som säger att vi ska ta hit en besiktningsman som konstaterar ursprunget till skadan. Men när jag pratar med försäkringskillen så säger han att det troligtvis rör sig om en konstruktionsskada och att det då är byggarens ansvarsförsäkring som ska gå in och täcka.
Byggfirman har gått i konken sen flera år...

Ja hmm. Tankar, råd?
Dessa jävla försäkringsbolag.....
Måste väl ändå din försäkring gå in och ta....
Helt meningslöst att ha ett F-bolag om dem inte hjälper i detta läget.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Nej det är inget typhus, ritat av arkitekt. Det är en väldigt kort takfot som kanske sticker ut nån dm ut över yttervägg. Kommer ihåg att min farsa var rätt skeptisk, men det är ju en designfråga... fan man borde lyssnat på gubben.
Takfotsplåt finns.
När jag var upp med stege och tittade så kan jag se att det samlats vatten i rännan där det har läckt in i väggen. Dåligt fall på rännan.
Kommer en bild här men på andra sidan av huset...

Ja nej försäkringsbolag undra man ju över ibland. Vågar inte räkna hur många tusenlappar vi öser in till dem varje månad. Sen behöver man hjälp då...
 
Närbild på en hängränna med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på hängränna på andra sidan av huset
 
en hängränna skall luta utåt ,om den inte hinner svälja undan så skall vattnet rinna över på utsidan
t
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
EliGum EliGum skrev:
Nej det är inget typhus, ritat av arkitekt. Det är en väldigt kort takfot som kanske sticker ut nån dm ut över yttervägg. Kommer ihåg att min farsa var rätt skeptisk, men det är ju en designfråga... fan man borde lyssnat på gubben.
Takfotsplåt finns.
När jag var upp med stege och tittade så kan jag se att det samlats vatten i rännan där det har läckt in i väggen. Dåligt fall på rännan.
Kommer en bild här men på andra sidan av huset...

Ja nej försäkringsbolag undra man ju över ibland. Vågar inte räkna hur många tusenlappar vi öser in till dem varje månad. Sen behöver man hjälp då...
Påminns om ett hus som byggdes i "husdrömmar"". Där vart takfoten väldigt kort och herr Wingårdh var väldigt skeptisk till detta.
Men oroväckande det här med att det ska gå på byggarens försäkring.
Riktigt sjukt irriterande.
Men problemet går kanske att lösa utifrån utan att ta sönder så mycket invändigt? Om man tänker hur badrum mm är byggt
 
Ja, det är ingen som har erfarenhet av det här med ansvarsförsäkringar? På ett företag som, så vitt jag vet, inte finns längre?
Har också funderat på om det är enklare att gå in utifrån. Liggande panel gör ju saken bökigare. Och sen är det läkt och vindskivor.
Men får börja med att jag rätt på en besiktningsman.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
J
Tycker att takfotsplåten går lite för brant ned , dom brukar ha en lite snävare vinkel uppåt mot rännan .
Prova med att spola häftigt på taket och se vad som händer i rännan , vattnet kan runt i virvel och in under plåten mot väggen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.