Hej,
Var på bygget idag o märkte att betongen innanför dörrtrösklarna samt 1 av 4 "fönsterdörrar" var blöt. Huset ska vara vädertätt allt är ialf färdigt.

Någon som vet vad detta kan vara...?
Vad ska man kolla efter för att försöka hitta boven?
 
  • Inomhuskonstruktion, blöt tröskel, isoleringsrör, träreglar, oavslutat golv, byggmaterial, halvfärdigt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med vit dörr, grön gardin, trä och ojämnt betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör, byggarbetsplats, fuktiga fotavtryck på betonggolv, omonterad vit dörr, synlig del av personens sko.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrtröskel: grått betonggolv inuti, grov asfalt ute, trälist i mitten, byggmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Du får nog öppna fodret och se hur det ser ut där. Gissar att det blåst in vid den där plåten mellan karm och väggen.

Är det tillräckligt fall på plåten?

På sista bilden ser marknivån väldigt hög ut.
 
Tänker att det går väl inte göra så mycket om jag plockar bort fodret?... det ska ju ändå liksom sitta där.

Vilka åtgärder kan man vidta?
Brädorna foder är bara grundat från fabrik kommer målarfärgen täta något eller ska jag köra utefog mellan panel och foder?
Mellan tröskel o plåt osv?..
 
S
H Harey skrev:
Tänker att det går väl inte göra så mycket om jag plockar bort fodret?... det ska ju ändå liksom sitta där.

Vilka åtgärder kan man vidta?
Brädorna foder är bara grundat från fabrik kommer målarfärgen täta något eller ska jag köra utefog mellan panel och foder?
Mellan tröskel o plåt osv?..
Jag tänkte att det kanske blåser in vatten mellan plåt och foder.


Jag gissar att du köpt en vädertät stomme? I så fall får du reklamera jobbet.
 
I
Jag utgår från att du inte är byggaren utan beställaren och då hade jag ringt de ansvariga direkt för att meddela problemet, det är deras jobb att fixa.

Men ja, ska du själv fixa det så får man gå igenom all foder och all plåt för att se var det kan läcka in, tyvärr får man säkert montera bort en hel del.
 
  • Gilla
Kim Vilkas
  • Laddar…
Stämmer jag är B.
Det är en delad entreprenad, byggentreprenören har avtalats vädertätt hus exkl målning o plåtarbeten.

Så när byggaren monterade allt så var det grundade brädor från fabrik som monterades.
När fasaden var på, så målade jag fasaden innan byggarn satte dit fodret och smygar.

Sedan har jag inte hunnit måla foder och smygar när de väl var på plats.

Det hade inte funkat att köra transparant utefog typ tec7 där alla detaljer möts? (Foder-fasad, foder-smyg, all plåt osv) och sedan måla över detta när tempem tillåter det typ april?

Jag vet inte vad annars det kan vara som gjort att det läcker såhär. Någon säger plåt-foder, men vad kan jag göra om jag plockar fodret? Kan jag inte köra tec7 mellan plåt-foder?
 
Troligtvis har dom missat att foga under tröskeln.
 
S
Har du monterat plåtarna själv eller anlitat plåtslagare?

Du måste hitta orsaken till att det regnar in. Det ska kunna blåsa in vatten bakom panelen utan att det rinner in.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Plåtslagare har satt plåten.

Det kan det nog också för det är 45mm luftspalt bakom panelen. Stoppet mot dörren är ju dock den stående spikläkten o mot den är dörrsmygen infäst.
Laddar upp en bild på vad jag menar innan fodren monterades...
 
  • Byggnadsställning framför en dörr, tegelfasad, byggarbetsplats, träplankor, suddig bild, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Matti_75 Matti_75 skrev:
Troligtvis har dom missat att foga under tröskeln.
Nej, under tröskel finns ingen fog.... öppet ut såg jag nu...
Om det är problemet vilken fog ska jag trycka dit?
 
I
Låter som en dålig deal om det inte finns någon som kan ta ansvar för sådana här problem när huset inte ens är färdigt än.

Jag har som sagt inte själv gjort något, finns det verkligen ingen person med övergripande ansvar hade jag börjat med de som monterat plåten samt dörren, ta ett gemensamt möte med dem för att höra vad som kan vara fel och hur man löser det.

Börjar du mecka själv med huset blir det än mindre tydligt vem ansvaret ligger på, plötsligt kanske man anser att det är ditt eget ansvar. Tec7 eller annan försegling är inte dumt men ska absolut inte vara ett måste.
 
Mellan plattan och tröskeln ska det ligga en tätningslist, om du petar innifrån med en tumstock så känner eller känner du den inte.....
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Mellan plattan och tröskeln ska det ligga en tätningslist, om du petar innifrån med en tumstock så känner eller känner du den inte.....
Ok, då fixar jag det.
För idag finna inget, jag ser hela plåten inifrån.
 
I
H Harey skrev:
Nej, under tröskel finns ingen fog.... öppet ut såg jag nu...
Om det är problemet vilken fog ska jag trycka dit?
På våra dörrar har jag tryckt in isolering och satt Tech7 där men det är för att jag lätt överdriver, det ska inte behövas. Allt man ska sätta är lite isolering och en välanpassad plåt i spåret som man möjligen sätter lite silikon eller tech7 i kanterna på. Jag antar att man satt dörren på en tätad matta mot plattan. Oavsett är det inte ditt jobb och tar du på dig att göra det så kan man fundera över vem ev. framtida problem hamnar på.
 
Finns runda tätninglister man kan peta in, men egentligen ska hela karmen ställas på en bred. Peta INTE in någon mineralull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.