Tjenare


Har nyss köpt hus och har fått huset besiktat


Vid besiktningen så noterade först och främst besiktningsmannen en "köldbränna" som han kallade det just innanför dörren i garaget.
Noterade att det ev behövdes isoleras lite bättre där

När vi kom upp på vinden så kontrollerade vi tillsammans först delen där det fanns golv och allt såg bra ut, enda noteringen var att det eventuellt skulle behöva sättas tatningsband mellan nocken och plåten så det inte blåste in löv etc

Längre in mot huset och bort mot garaget så låg det inget golv utan man fick gå på takstolarna.

Besiktningsmannen bad mig vänta på delen där det fanns golv så jag skulle slippa kravla mig in där

Han gick själv in och kollade så allt var grönt.

När jag köpte huset så gick jag upp för att kolla på köldbrännan och tryckkärlet så satt brevid.

Då såg jag först och främst att isoleringen där köldbrännan var hade tagits bort (förmodligen för att föregående ägare hade tänkt (han sa det) flytta tryckkärlet sen har dom förmodligen glömt sätta tillbaka isoleringen.
Ingen större deal det.

Men sen såg jag precis ovanför den bortrivna isoleringen så har det runnit in vatten mellan skorstenen och taget och fått skivorna som sitter just under plåten att svartna rätt rejält och tom bukta in en bit

Själv tror jag att besiktningsmannen inte ens sett detta för då hade han väl sagt att isoleringen var bortriven där köldbrännan var istället för att rekommendera att tilläggsisolera.

Så frågan är vems ansvar är detta och vad behövs göras åt saken

Vad jag hört friskriver jag inte mig själv bara för att jag tagit dit besiktningsman, men när han ber mig vänta kvar och går själv in och kollar så tycker jag faktiskt att han borde sett detta
Syntes ju klart och tydligt


IMG_20120820_200410.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20120820_200240.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20120820_200101.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20120810_200500.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Sen får ni gärna tycka till om vad som behöver göras åt själva skadan

Läckan har jag hittat, plåten vid skorstenen är lite för kort så det kan blåsa in löv och regn där
Antar att jag bara behöver en större plåt och tätband
Skivorna behöver väl bytas
Vad tror ni om takstolarna? ser lite missfärgningar där men har ingen aning om jag ska bry mig om det?
 
  • Gilla
Olov63
  • Laddar…
O
Det skulle väl då vara besiktningsmannen du skulle kunna hoppa på....
 
Ligger detta helt på besiktningsmannen eftersom det var helt synligt?

Eller har jag något eget ansvar här?

Man kan ju tycka att betalar man 8k för en besiktning bör han iaf anmärka på det uppenbara


Måste jag göra något åt takstolarna som är missfärgade?
 
täta och håll koll torkar det inte upp så har du problem. Ser inte ut att vara i någon jätteallvarlig del av takstolen. Jag skulle sova gott!
 
Antar att jag ska byta skivorna?

Har hittat var det läker (troligtvis) plåten som sitter runt skorstenen är väldigt snålt tilltagen så det är inte många cm överlapp, föregående ägare har varit där och försökt täta lite med fogskum
 
1. Besiktningsmannen borde sett detta och det borde täckas av hans ansvarsfrösäkring. (denna bruckar dock ha en begränsad giltighetstid)
2. Bara för att du överlämnat det fysiska arbetet för att syna huset så har du yttersta ansvaret för din undersökningsplikt genemot säljaren. Du kommer inte tat kunna få säljaren att stå för detta.
 
Finns det någon friskrivning i besiktningsutlåtandet?. Ibland kan det finnas om oinspekterbara utrymmen eller att el inte igår eller så? Nu låter det ju som att han borde sett detta.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.