Hej!

Det läcker in lite vatten vid regnväder vid/runt om röret till luftaren. Det är lite knöligt att komma upp på taket så vi har försökt att nu täta provisoriskt med att trycka upp lite plast runt om röret. innfrån vinden. Plasten är som sagt en provisorisk lösning, vad kan vi täta med för att få detta tätt?

Bifogar en bild på luftaren, man kan se en fläck runt röret på innertaket som när det inte regnar är snustorr. Bäst vore förstås att komma upp på taket men kanske kan man fixa detta på ett fiffigt sätt innifrån vinden. Vad vi kan se utifrån så ligger i alla fall dom närmaste takpannorna till luftaren rätt.

Tacksam för hjälp i regnet!

Ha de!
 
  • 070529 IMG_5301.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
jag hade liknande problem som jag åtgärdade ikväll faktiskt. Svårt att säga vad ditt beror på. Om du har en luftare med ett rör som sticker upp så kan det vara läckage i rörfogen.
Det skulle också kunna vara att du har problem längre upp på taket med någon takpanna som är sönder, vattnet skulle då kunna rinna längs boarden och ner vid röret.

Jag köpte en ny avloppsluftare ("Hole-In-One") på Silvan för drygt 500:- då ingår en låtsas takpanna i valfri färg och en flexibel 110 slang (motsvarande den svarta på din bild).
Det tog mig 30 minuter att byta ut den gamla. Det måste man ju säga att det är värt.

Andra alternativ kan vara: http://www.ventilationsbutiken.se/images/stories/PDF/SP_HUV.pdf
eller Takhuvar - Ventilationsbutiken på nätet - Ventilation, värme och kyla för din bostad!
FRESH AB - Kompletta ventilationssystem för bättre ventilation & inomhusklimat har också några alternativ som kan passa.
 
Ok marvel...tack för dom tipsen!

Ja det funkade inte så bra med att trycka upp plast kring röret, det lyfte förstås hela rörplattan som ligger på taket. Jag drog ut slangen innifrån vinden så att jag bättre kunde se hur det såg ut. En plåtbit låg lite fel under själva den plåtbit där slangen går ut på taket. Jag lyckades flytta denna plåtbit så att den täcker bättre på den sidan där jag tror att det läcker in vatten. Det verkade hålla tätt under gårdagens störtskur i alla fall. Jag skulle förstås vilja kolla på detta utifrån också. Luftaren sitter en bit ner från taknocken. Det finnns inga stegar på taket på den sidan av huset så vi får väl skaffa en stege....det får väl bli en speciell stege att hänga fast vid taknocken då.

Var finns bra "taknocksstegar" till vetiiga priser?
 
Stege? Du klättrar upp på taket och skjuter upp takpannor och kliver på läkten. På så vis skapar du din egen stege.

När du går ner så drar du bara ner pannorna igen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.