Tomture61
Ser att muttern är spräckt !
Vattendropparna rinner ned i skyddsröret (y) men eftersom andra änden är lägre så har jag fått läckage ( vid en wc stol )
Är det möjligt att byta ut vattenslangen själv :thinking:
Den är 16 mm , sträckan 4-5 m , men förlagd genom betongplattan med 90 gr böjar (troligtvis 2 st)

Kan man skarva ihop gamla slangen med nya , eller :thinking:
 
Krilleman
Men om muttern är spräckt behöver du då byta hela slangen?

Lägg upp en bild på din läcka!
 
Tomture61
Sitter vell en klämring klämd mot slangen , antar att slangen måste kortas en bit .
För att göra en ny "klämning"
Tror det är rätt tajt , inget slack på innerröret .
Rörinstallation med klämringar och flexibla skyddsrör som kan behöva justeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle förvåna mig om 3(?) cm kortare inte går att koppla in. Om - går det att sänka fördelaren lite?
 
Sen så kan man väl efter kapning förlänga fördelarstick med tex en r15×15 vatette rak med invändig gänga eller annat.....
 
  • Vatette klämringkopppling i mässing för rörförlängning med invändig gänga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
F FDT skrev:
Skulle förvåna mig om 3(?) cm kortare inte går att koppla in. Om - går det att sänka fördelaren lite?
Allt är nog möjligt men misstänker att jag då får korta samtliga 6 st slangar :thinking:

VVS-installation med sex flexibla slangar anslutna till en rörkonstruktion i en väggöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med ordnade rör och slangar i ett schakt, vissa isolerade och andra med kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
V Vector skrev:
Sen så kan man väl efter kapning förlänga fördelarstick med tex en r15×15 vatette rak med invändig gänga eller annat.....
Går den att få tät mot fördelarens gänga ?
Mina PEX rör är 16 mm .
 
Redigerat:
Krilleman
Byta hela sträckan med 16mm PEX behöver du inte göra, massor med plats ju!

I värsta fall om du vill göra det korrekt enligt konstens alla regler så sätter du en 16mm skarv 5cm ner från fördelaren och en snutt ny PEX med nytt LK kopplingsset.

Men det kan absolut gå att lossa muttern och kapa bort konan på kopplingssetet, dra lite i slangen och hoppas på att det finns tillräckligt "slack" för denna manöver.

Men en ny bit 16mm PEX och en rak koppling för detta ändamål är att föredra att du har hemma först!
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Annars så kapar man bort konan och sätter en PEX Presskoppling den bygger något mer än vad som kapas av på slangen.

Kopparledningar med PEX Presskopplingar anslutna till genomskinlig slang mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
L Leif i Skåne skrev:
Annars så kapar man bort konan och sätter en PEX Presskoppling den bygger något mer än vad som kapas av på slangen.

[bild]
Fast då har jag inte pressverktyget :thinking:
Finns det med invändig gänga , till fördelaren då
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Fast då har jag inte pressverktyget :thinking:
Finns det med invändig gänga , till fördelaren då
Det där fixar en rörfirma på 15 min hen har alla delar i servicebilen särskilt om du sänder med bilden med förfrågan på akut servicejobb.
 
Tomture61
L Leif i Skåne skrev:
Det där fixar en rörfirma på 15 min hen har alla delar i servicebilen särskilt om du sänder med bilden med förfrågan på akut servicejobb.
Tror det får bli så (y)
 
Tomture61
Så här fick det bli . Installation av rör och skyddsslangar för VVS längs en vägg ovanför en gråstensockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.