Är nybliven husägare och håller på att lägga upp renoveringsgips i vardagsrummet i vårt nyinköpta hus från -49. Till min fasa upptäckte jag att väggen/var väldigt mjuk under ett av fönstren. Började riva genom de olika tapetlagren för att undersöka vidare och kommer då ända ner till tretexen som är blöt/fuktig!? Nu hade det regnat kraftigt nån dag innan. Så är ganska säker på att det kommer in vatten från fönster/fönsterkarm. Bifogar lite bilder. Är det bara att torka ut och försöka lokalisera läckan och täta?
Eller kan det vara större problem än så med röta osv? Var hade ni letat efter läckan? Under fönsterfodret på insidan så är det ganska luftigt, det går att köra in hela handen. Men jag antar att boven ligger på utsidan någonstans. Kan tillägga att huset tilläggsisolerats också. Bifogar bilder. Ska ta några från utsidan också.
Vi gjorde självklart ingen egen besiktning :( utan använde oss av säljarens anticimex besiktning och hade en genomgång med anticimex via telefon. Och självklart så hade anticimex inga anmärkningar på vardagsrummet så där har de missat läckaget helt och hållet. Kan man köra på detta som ett dolt fel?
Man kunde inte se något på tapeterna förän man kände med handen.
IMG_20140629_201054.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20140629_202229.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom du ändå håller på att renovera i det rummet så ör det ju ingen förlust att riva upp väggen ordentligt och se efter hur det ser ut. Då behöver du inte vara orolig för att du bygger in mögel eller annat ofog i väggen.
 
Troligtvis fönsterblecket utvändigt som är felaktigt i hörnet. Ta en bild utifrån och lägg upp
 
Hade en bild i mobilen så laddar upp den. Men ska ta en bättre efter jobbet. utvändigt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi har haft dåliga (gamla, dåligt målade och kittade) fönster i ett rum i huset och nu när jag ska byta dem och tilläggsisolera samtidigt så ser jag konsekvenserna. Läckage ned från fönstret, fasaden rutten och syllen var närapå pulver. Idag har jag haft väggen hängande i en domkraft och successivt bytt ut syllen. Det blev bra tillslut - allt går att laga.

Rådet är att ta detta på största allvar och bryta upp väggen.
 
S
Resko skrev:
Hade en bild i mobilen så laddar upp den. Men ska ta en bättre efter jobbet. [bild]
skulle gissa på otät fasad. hur ser den ut kring fönstret?
 
Det låter oroväckande. Har nu tagit bort elementet samt tretexen under fönstret. Virket verkar vara friskt förutom i hörnet. Den längsgående biten verkar vara i dåligt skick i hörnet. Behöver den bytas ut?
Har bifogat lite bilder både från utsidan och insidan. Behöver dock skaffa en stege för att komma åt från utsidan. Eller ska jag stänga insidan och fokusera på att hitta läckan i fasaden runtom fönstret?Vad tror ni?
IMG_20140706_090122.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20140706_090141.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20140706_090401.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20140706_090411.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror du ska söka orsaken ovanför fönstrets utsida, för jag tycker det verkar saknas överbleck.
 
  • Gilla
Resko och 3 till
  • Laddar…
Ja överbleck verkar saknas, dessutom verkar fodren sitta utanpå lockbrädorna. Isf rinner ju vattnet rakt ner om regnet piskar på.
 
Tack för alla svaren. Blir att se över överblecken och fodren. Återkommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.