Hej. Har ett inbyggt badkar mot bättre vetande. Nu har det hänt som jag visste skulle hända förr eller senare. En vattenslang ansluten till blandaren har släppt eller gått sönder under badkaret. Trots att jag har servicelucka där jag kommer åt blir det svårt att komma till.

Har ett väldugt påkostat badrum och är ju ibte jättesugen att riva inbyggnaden. Så kan nån svara på den här bilden. Kan jag få loss inringade slangen på nåt sätt? Alternativet är ju om jag på nåt sött kan få loss skruven på undersidan som blandaren är fäst med. Annars återstår ju de mindre roliga alternativen. Serviceluckan är typ 40x20 cm så som ni förstår, inte helt optimalt att arbeta genom den.
 
  • Slang ansluten till blandare under badkar med synligt problem, markerad med en röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

De där slangarna är väl bara ditskruvade? Prova att vrida den moturs genom att hålla i metalländen. Vrid inte på själva slangen.

Kanske behöver du bara skruva åt den, eller byta packningen.
 
A
Ja, det ska sitta en gummipackning där. skruva loss slangen och se hur den ser ut, kan kaske inte ha gått i botten korrekt.
 
Hoppas jag bara kommer åt där sen med skiftnyckel eller liknande. Ska hem o prova sen efter jobbet. Återkommer.
 
Kanske lättare med en ring/gaffel nyckel + att dom är lätta att modifiera så att dom passar.
 
De ska inte skruvas hårt, då är det risk att man spräcker packningen. Handkraft bör i princip räcka, i all fall om man kommer åt med greppet.
 
Ser trångt ut för att spänna med handen, blir inte hårdare för att man använder verktyg av något slag, bara att man går på känslan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.