Hej.

Har ett problem med rören under min köksvask. Har haft något dålig undanrining en tid och länge tänkt rensa rören men Idag märkte jag att det rann ut vatten från rören under vasken, hörde det droppa och plaska när jag hade diskat undan lite disk. Var en smärre sjö där under som krävde många handdukar och annat för att få torrt igen(kommer självklart ta in någon som mäter fukt). Efter att ha skruvat isär och rensat de rör som gick testade jag igen med samma resultat, vilket jag tänker innebär att stoppet är längre ner i systemet. Insåg då att det helt enkelt läckte för att vattenlåset har ett hål som inte är pluggat. Då är mina frågor, 1, är det normalt att ha ett öppet hål i vattenlåsets övre del, och 2, hur svårt tror ni det är att byta detta själv? Är tämligen ohändig på sådant här.

Bilder och en video som kanske underlättar för er att förstå hur det ser ut
Vattenlås och rör under köksvask med hink som fångar upp läckande vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
Videon funkar inte för mig, och jag kan inte se vart hålet skulle vara?

Hur som helst, det ska inte vara några hål där...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Videon funkar inte för mig, och jag kan inte se vart hålet skulle vara?

Hur som helst, det ska inte vara några hål där...
Hålet är på baksidan där jag har markerat med en röd ring.
Rör under diskho med markerat läckagepunkt med röd ring, hink under för att samla droppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation med en röd ring markerad runt ett läckande hål på ett rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har troligen fortfarande stopp/nästan stopp för även att det är öppet borde det inte rinna mycket där.
Skall definitivt pluggas, finns säkert någon bra plugg till det men funkar precis lika bra med tex en plastpåse eller gladpack som du viker flera gånger och sen lägger över, spänn åt med en slangklämma.
 
T tergo skrev:
finns att köpa [länk]
Jaha propp heter den visst, hade man nästan kunnat gissa
 
Tack för tipsen med pluggen. Den gjorde att det inte läckte längre och sen gick det hyfsat enkelt med en vaskrensare att få bukt med stoppet. Nu hoppas vi det håller sig tät och med bra flöde ut! Har även installerat en fuktvarnare så jag hinner reagera snabbt ifall något problem skulle uppstå i framtiden.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.