Hejsan!

Det läcker vatten från avloppsröret på toaletten.

Det är kopplingen mellan toaletten och ett gjutjärnsrör, ser dock ut att läcka från den nyare delen.

På kopplingen står det ”Multikwik”
Vad kallas den delen?

Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga, med att koppla bort, tömma toaletten på vatten osv. Eller någon som har ett smidigare sätt?
Gissar ju på att jag får koppla bort hela toaletten för att byta/täta kopplingen.

Kan jag stänga av vattnet till toaletten med denna kranen?
Läckande koppling på toalettavloppsrör med vattendroppe synlig mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här läcker det ifrån, man kan se en droppe om man tittar noga.
Läckande avloppskoppling märkt "Multikwik" vid toalett ansluten till gjutjärnsrör, med grå handduk under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tacksam för alla tips och trix jag kan få ta del av!
 
Kranen på första bilden stänger av vattnet ja.

Men ta först reda på om det faktiskt läcker avloppsvatten, eller om det är kondensvatten från tanken som rinner ner.
 
Okej tack!

Har redan undersökt, och det är där det läcker.

Vid spolning ökat droppandet, det blir nästan som att det rinner vatten när man spolar.

Med vänlig hälsning, Vovve.
 
Staffans2000
Hela konstruktionen ser helt tokig ut. Avlopp enligt kajsa warg. Man tager vad man haver. Men här har det spårat ur fullständigt. Det är mer förvånade att det inte läcker mer, än att det läcker överhuvudtaget.
Lite fler bilder skulle underlätta.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hela konstruktionen ser helt tokig ut. Avlopp enligt kajsa warg. Man tager vad man haver. Men här har det spårat ur fullständigt. Det är mer förvånade att det inte läcker mer, än att det läcker överhuvudtaget.
Lite fler bilder skulle underlätta.
Ajdå, det var ju inte kul att höra.
Då kanske man ska ta dit en rörmokare som gör om allting?
Eller har du något tips på hemsida med instruktioner på korrekt utfört jobb?

Är inte hemma just nu, ska fota direkt när jag kommer hem.
Är det något specifikt du vill ha bild på?
 

Bästa svaret

Det där ser ut som något man drog ihop lite snabbt för att kunna använda toan över helgen tills man kunde köpa rätt grejer på måndagen. Och sedan glömde bort.

Röret närmast stolen ser ut att vara en WC-stos, dvs rätt sak på rätt plats i och för sig, men totalt felmonterad. En WC-stos är an adapter med ett lite tjockare avloppsrör med en stor, mjuk gummimanchett som tätar mot stolens utlopp i ena ändan och koppling till normala 110mm avloppsrör i den andra. Men den sort som sitter där nu är tänkt för ett vertikalt rör. Den kan nog funka med ett horisontellt också, men inte som den är monterad nu. Som du ser i bilden nedan så bildas ju en ficka där det står vatten, nedanför den blå linjen, ungefär.
Felmonterad WC-stos med gummimanchett kopplad till toalett, förstärkt med silvertejp och en handduk på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessutom så verkar inte wc-stosen sitta rakt mot stolen heller, vilket såklart ökar risken för läckage. Gummit ska som sagt vara ganska mjukt för att ta upp vissa avvikelser, men det finns gränser. Rotera stosen ett halvt varv så storleksförändringen kommer uppåt och räta upp hela montaget så bör det bli bättre. Är gummimanchetten trött, byt den också.

Nästa fel är den silvertejpade skarven. Det är otroligt att det inte läcker där! För råd om vad som kan göras åt den skarven så behövs det bilder på rörets fortsättning till höger så det går att se vad för typ av rör det är och vilken väg de tar. Ett mått på diametern på röret till höger skulle också hjälpa.

Det finns ganska gott om olika varianter på WC-stosar så, det bör gå fint att få ihop något som passar. Ett litet urval som exempel:
https://www.rinkabyror.se/artiklar/badrum-och-toalett/wc-toalettstolar/wc-stosar-och-anslutningar/
 
Jag tycker det ser ut som en ventilationsslang till en köksfläkt. :dizzy: :poop:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Det där ser ut som något man drog ihop lite snabbt för att kunna använda toan över helgen tills man kunde köpa rätt grejer på måndagen. Och sedan glömde bort.

Röret närmast stolen ser ut att vara en WC-stos, dvs rätt sak på rätt plats i och för sig, men totalt felmonterad. En WC-stos är an adapter med ett lite tjockare avloppsrör med en stor, mjuk gummimanchett som tätar mot stolens utlopp i ena ändan och koppling till normala 110mm avloppsrör i den andra. Men den sort som sitter där nu är tänkt för ett vertikalt rör. Den kan nog funka med ett horisontellt också, men inte som den är monterad nu. Som du ser i bilden nedan så bildas ju en ficka där det står vatten, nedanför den blå linjen, ungefär.
[bild]
Dessutom så verkar inte wc-stosen sitta rakt mot stolen heller, vilket såklart ökar risken för läckage. Gummit ska som sagt vara ganska mjukt för att ta upp vissa avvikelser, men det finns gränser. Rotera stosen ett halvt varv så storleksförändringen kommer uppåt och räta upp hela montaget så bör det bli bättre. Är gummimanchetten trött, byt den också.

Nästa fel är den silvertejpade skarven. Det är otroligt att det inte läcker där! För råd om vad som kan göras åt den skarven så behövs det bilder på rörets fortsättning till höger så det går att se vad för typ av rör det är och vilken väg de tar. Ett mått på diametern på röret till höger skulle också hjälpa.

Det finns ganska gott om olika varianter på WC-stosar så, det bör gå fint att få ihop något som passar. Ett litet urval som exempel:
[länk]

Tack, konstruktivt svar!





Så ser kopplingen ut där den går vidare, där kopplingen är silvertejpad är det ett plaströr som går in i gjutjärnsröret. Platsröret har en diameter på 110 mm.
Toalett ansluten till plaströr med silvertejp vid övergång till gjutjärnsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som du skriver så ställer det sig vatten där.

Känns som jag borde kapa ner plaströret som går ut ur gjutjärnsröret så att den hamnar lite mer i linje med utloppet ur toastolen, kanske byta ut röret helt mot ett med en liten böj, så jag har möjlighet att räta upp montaget mot toastolen som du skriver, och köpa nya kopplingar och montera dom så att det inte finns någon möjlighet för vatten att bli stående.

Min andra fråga är då om det krävs att jag plockar bort hela toastolen, eller man kan göra det med toastolen på plats?
 
  • Gilla
quick
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Jag tycker det ser ut som en ventilationsslang till en köksfläkt. :dizzy: :poop:
Haha ja. Som staffan2000 skrev, personen som gjorde detta tog vad han hade hemma :D
 
Om plaströret är 110mm så är det förmodligen ingen WC-stos heller, för då borde den vara 110mm utvändigt i den högra ändan i bild. Och då skulle den ju inte gå in i ett 110mm rör...

Titta på om den här kan göra jobbet:
https://www.rinkabyror.se/artikel/jafo-wc-stos-vinklad-20-for-p-las-kapbar/

Du lär behöva ta loss stolen för att få någon ordning på detta, ja.
 
PNO PNO skrev:
Om plaströret är 110mm så är det förmodligen ingen WC-stos heller, för då borde den vara 110mm utvändigt i den högra ändan i bild. Och då skulle den ju inte gå in i ett 110mm rör...

Titta på om den här kan göra jobbet:
[länk]

Du lär behöva ta loss stolen för att få någon ordning på detta, ja.

Det var precis denna jag tittade på själv. :D
Jag provar!

Jag tackar så mycket för hjälpen, och ger mig på detta efter nyårshelgen.

Gott nytt år på er, och återigen tack!
 
PNO PNO skrev:
Om plaströret är 110mm så är det förmodligen ingen WC-stos heller, för då borde den vara 110mm utvändigt i den högra ändan i bild. Och då skulle den ju inte gå in i ett 110mm rör...

Titta på om den här kan göra jobbet:
[länk]

Du lär behöva ta loss stolen för att få någon ordning på detta, ja.

Hej igen!

Köpte lite grejor och gav mig på jobbet.

Dock utan perfekt resultat.



Det kommer lite vatten precis inne vid toaletten.
Den nya wc stosen går inte att trycka på mer, men det sipprar ut lite vatten ändå.
Toalett med anslutet spirorör som läcker vatten vid wc-stosen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan ju tycka att det är lite litet fall i början av utloppet, men iom den är så långt in det går bör det fungera?
WC-stos inkopplad till toalett med synligt vattenläckage vid anslutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu köpte jag delar på biltema, för det var enklast och snabbast.
Kostade bara 150kr så tyckte det var värt ett försök.

Men det är kanske det som är problemet? För dålig kvalité helt enkelt?

Kan tillägga att det var inget plaströr, utan ett spirorör dom satt dit... suck..


Med vänlig hälsning, Vovve.
 
kulle kulle skrev:
Anslutningen mot toastolen ser ut att vara av väldigt mjukt gummi som kanske inte håller emot trycket när man spolar.
Jag hade provat Jafos slang istället
[länk]
Ja, det ser ut att vara stor skillnad på den och biltemas.
Får prova, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.