Hejsan

Mitt badrum har börjat lukta som en pissoar och efter en snabb undersökning kunde jag konstatera att det läcker vatten vid spolning. Så jag tänkte täta det hela själv. Har knappast tummen mitt i handen men har inte direkt hållt på med något vvs-relaterat förut annat än o tömma avloppsrören under handfatet då och då. Vore supertacksam om någon kunde ge mig lite tips på vägen.

- Är det bara att stänga av vattnet och spola för att tömma cisternen, sen montera bort toaletten? Hur tömmer man själva vattnet i botten på toaletten? (eller det kanske inte behövs?)

- Har ju ingen aning om hur det ser ut bakom toaletten, så någon kanske vet om det är packningar eller silikon som behövs för att täta? Vill helst inte stå där med toaletten bortmonterad och upptäcka att jag saknar något och så har k-rauta stängt :rolleyes:

Lägger in 2st bilder så ni ser hur det ser ut samt var toan läcker. Stort tack på förhand till den som kan ge råd :)

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Toan sitter med två muttrar under täcklocken av plast. Lossa på dessa, håll koll på brickorna. Och håll i toaletten så den inte åker i golvet.

När toan är borta så kan du kontrollera att gummit sitter som det ska på avloppet.

Ett annat alternativ för att det läcker är att rörisen kan ha kapat avloppet för kort så porslinet inte riktigt möter och går igenom gummimuffen.
 
Det är sannolikt som krilleman skriver att du behöver byta gumminippeln som ansluter porslinet till avloppsrören. Du behöver inte stänga av tappvattnet till WCn för detta, bara du låter bli att spola efter du lyft av stolen. Annars har du 4 liter vatten på golvet :D du behöver inte tömma ut vattnet ur stolens vattenlås innan du lyfter bort den se bara till att när stolen tas bort så vinklar du framkanten lätt nedåt. Aven bra att ha en hink redo så kan du enkelt hälla ut vattnet ur låset efter att stolen är avtagen. Tänk på att stolen är rätt tung (tyngre än man tror) så du inte tappar den i golvet och spräcker den. Bra att vara två man alltså.
 
Krilleman
Tillägg:

Det kan ju även vara spolröret (alltså det rör där vattnet kommer från cisternen när man trycker på knappen) som gummit hamnat på sidan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.