Har ett hus från -59 i 2,5 plan där nedre halvan av huset har betonggolv och väggar och övre delen trä.
Rookie som jag är så har jag inte tänkt på ev felaktigheter när jag behövt fylla på vattnet i fjärrvärmeanläggningen lite då o då.
Tidigare ägaren nämnde att man behöver göra det så jag tänkte inte mer på det.
Mellan typ april-augusti så blir systemet tomt nästan.

Tog tag i saken nu och röris varit här och diagnosen är att något elementrör läcker.
Men vart? Det läcker inte mycket men det läcker.
Vi hittar inga tecken på läckage någonstans i väggar eller golv (fuktfläckar/lukt m.m.)

Nu har man monterat kranar på rören i pannrummet och stängt av alla element för att se om det fortsätter läcka. Perfekt nu när det kryper mot nollan :surprised:

Om det längre fram visar sig läcka i ett rör så sa rörmokaren att då får man felsöka ännu mer.
Och eftersom man inte vet exakt hur rören ligger i huset så blir det ett detektivarbete.

Jag ser framför mig hur man bilar upp väggar och golv i jakt på trasiga rör = dyrt.
Försäkringsbolaget ersätter inga rör då dom är för gamla (1959), och därmed heller ingen ersättning för ev. rivningsskador för att leta upp röret.
Så hur jag än vrider på det så kommer vi få hosta upp pengar för att lösa läckaget, från egen fick.

Någon som varit med om något liknande som ev har några lugnande ord att ge?

Frugan är jätteorolig att detta kommer kosta oss hundratusental och våra golv och väggar vi nyligen renoverat runt om i huset måste förstöras

Lägger till mina högst amatörmässiga bilder för att försöka visa hur huset är byggt och vart resp. element sitter idag.
Bilderna är dock från 2006.

Gula = Befintliga element
Röda = Borttagna element
Två bilder av ett hus med markerade positioner för befintliga (gula) och borttagna (röda) element från 2006.
 
Redigerat:
Ett sätt är ju att dra nya utanpåliggande rör till alla element där uppe.
Slutar det läcka så är allt bra annar så fortsätt där nere om det fortfarande läcker efter det.
Är kanske inte lika bråttom med källaren samtidigt som ni inte riskerar något mer där uppe som är renoverat.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Har haft samma bekymmer i ett tidigare hus. Det var sönderrostade rör ingjutna i överbetongen i källaren. Jag drog ny matning till övervåning och några radiatorer i bostadsdel på bottenvåning och kopplade bort källaren helt. Det fick helt enkelt vara lite kallt i källaren vintertid och hade en byggfläkt om det behövdes värmas upp tillfälligt. Konverterade senare till vattenburen golvvärme i hela huset.
 
J Jockose skrev:
Har ett hus från -59 i 2,5 plan där nedre halvan av huset har betonggolv och väggar och övre delen trä.
Rookie som jag är så har jag inte tänkt på ev felaktigheter när jag behövt fylla på vattnet i fjärrvärmeanläggningen lite då o då.
Tidigare ägaren nämnde att man behöver göra det så jag tänkte inte mer på det.
Mellan typ april-augusti så blir systemet tomt nästan.

Tog tag i saken nu och röris varit här och diagnosen är att något elementrör läcker.
Men vart? Det läcker inte mycket men det läcker.
Vi hittar inga tecken på läckage någonstans i väggar eller golv (fuktfläckar/lukt m.m.)

Nu har man monterat kranar på rören i pannrummet och stängt av alla element för att se om det fortsätter läcka. Perfekt nu när det kryper mot nollan :surprised:

Om det längre fram visar sig läcka i ett rör så sa rörmokaren att då får man felsöka ännu mer.
Och eftersom man inte vet exakt hur rören ligger i huset så blir det ett detektivarbete.

Jag ser framför mig hur man bilar upp väggar och golv i jakt på trasiga rör = dyrt.
Försäkringsbolaget ersätter inga rör då dom är för gamla, men tydligen ersätter man allt runt omkring?

Någon som varit med om något liknande som ev har några lugnande ord att ge?

Frugan är jätteorolig att detta kommer kosta oss hundratusental och våra golv och väggar vi nyligen renoverat runt om i huset måste förstöras
Till att börja med skulle jag ta det lite lugnt. Om det läcker så kommer det att märkas förr eller senare. Vatten försvinner inte bara. Det låter som att läckaget, om det finns något, ligger i plattan som då måste ha ingjutna rör. Golvet i detta utrymme kan inte vara tätt för då skulle du märkt det. Något rum i källaren med betonggolv? Kan du ha någon radiator i källaren med ett rått betonggolv under? Man skulle tex. Kunna tänka sig att det läcker från en radiatorventil och droppar ner på betonggolvet där det sedan hinner torka upp. Man borde dock se någon form av missfärgning.

Om du med säkerhet har ett läckage borde ditt försäkringsbolag hjälpa till med läcksökning. Det finns flera fuktfirmor som har läcksökning. Finns många tekniker med spårvätska etc. Där man kan hitta dolda läckage.

Tidigare ägare har sagt att man behöver fylla på systemet. Du har fått fylla på systemet. Men ni hittar ingen fuktskada. Det låter som om vi pratar om några år?

Jag skulle tagit det lugnt och fyllt på systemet lite då och då även i fortsättningen. Fuktskadan borde ha varit synlig för länge sen om det var ett läckage. Om det nu inte är i bottenplattan förstås och du har sådan tur att vattnet rinner neråt och inte lyckas blöta ner betongen uppåt.
 
B ByggPlankan skrev:
Till att börja med skulle jag ta det lite lugnt. Om det läcker så kommer det att märkas förr eller senare. Vatten försvinner inte bara. Det låter som att läckaget, om det finns något, ligger i plattan som då måste ha ingjutna rör. Golvet i detta utrymme kan inte vara tätt för då skulle du märkt det. Något rum i källaren med betonggolv? Kan du ha någon radiator i källaren med ett rått betonggolv under? Man skulle tex. Kunna tänka sig att det läcker från en radiatorventil och droppar ner på betonggolvet där det sedan hinner torka upp. Man borde dock se någon form av missfärgning.

Om du med säkerhet har ett läckage borde ditt försäkringsbolag hjälpa till med läcksökning. Det finns flera fuktfirmor som har läcksökning. Finns många tekniker med spårvätska etc. Där man kan hitta dolda läckage.

Tidigare ägare har sagt att man behöver fylla på systemet. Du har fått fylla på systemet. Men ni hittar ingen fuktskada. Det låter som om vi pratar om några år?

Jag skulle tagit det lugnt och fyllt på systemet lite då och då även i fortsättningen. Fuktskadan borde ha varit synlig för länge sen om det var ett läckage. Om det nu inte är i bottenplattan förstås och du har sådan tur att vattnet rinner neråt och inte lyckas blöta ner betongen uppåt.
Har ingen källare och ser inga missfärgningar någonstans på golv.
B ByggPlankan skrev:
Till att börja med skulle jag ta det lite lugnt. Om det läcker så kommer det att märkas förr eller senare. Vatten försvinner inte bara. Det låter som att läckaget, om det finns något, ligger i plattan som då måste ha ingjutna rör. Golvet i detta utrymme kan inte vara tätt för då skulle du märkt det. Något rum i källaren med betonggolv? Kan du ha någon radiator i källaren med ett rått betonggolv under? Man skulle tex. Kunna tänka sig att det läcker från en radiatorventil och droppar ner på betonggolvet där det sedan hinner torka upp. Man borde dock se någon form av missfärgning.

Om du med säkerhet har ett läckage borde ditt försäkringsbolag hjälpa till med läcksökning. Det finns flera fuktfirmor som har läcksökning. Finns många tekniker med spårvätska etc. Där man kan hitta dolda läckage.

Tidigare ägare har sagt att man behöver fylla på systemet. Du har fått fylla på systemet. Men ni hittar ingen fuktskada. Det låter som om vi pratar om några år?

Jag skulle tagit det lugnt och fyllt på systemet lite då och då även i fortsättningen. Fuktskadan borde ha varit synlig för länge sen om det var ett läckage. Om det nu inte är i bottenplattan förstås och du har sådan tur att vattnet rinner neråt och inte lyckas blöta ner betongen uppåt.
Lagt upp bilder på huset så Ni kan se hur det är byggt.
Det är för krångligt för att förklara. Knappt så försäkringsbolaget förstår hur många plan man ska säga att huset är på.
 
J Jockose skrev:
Har ingen källare och ser inga missfärgningar någonstans på golv.


Lagt upp bilder på huset så Ni kan se hur det är byggt.
Det är för krångligt för att förklara. Knappt så försäkringsbolaget förstår hur många plan man ska säga att huset är på.
Har du ingen källare så har du en platta på mark eller en torpargrund. Det intressanta är hur rören går invändigt. Kommer dom upp ur golv på BV? Det evt. Läckaget lär knappast vara någon annanstans än under golvet på BV med tanke på att det evt. Läckaget pågått under flera år.

Vad är det som är så krångligt med huset? Ser ut som en vanlig 2 plans låda.
 
B ByggPlankan skrev:
Har du ingen källare så har du en platta på mark eller en torpargrund. Det intressanta är hur rören går invändigt. Kommer dom upp ur golv på BV? Det evt. Läckaget lär knappast vara någon annanstans än under golvet på BV med tanke på att det evt. Läckaget pågått under flera år.

Vad är det som är så krångligt med huset? Ser ut som en vanlig 2 plans låda.
Dom kommer upp ur golvet på bottenvåning.

Det som röris nämnde var att dom varit i ett hus längre ner på gatan som är identiskt med mitt (kedjehus).
Och rören går lite hejvilt tydligen. Så att komma åt ev rör som går till övervåningen är riktigt krångligt.
 
J Jockose skrev:
Dom kommer upp ur golvet på bottenvåning.

Det som röris nämnde var att dom varit i ett hus längre ner på gatan som är identiskt med mitt (kedjehus).
Och rören går lite hejvilt tydligen. Så att komma åt ev rör som går till övervåningen är riktigt krångligt.
Det läcker inte på vägen till övervåningen. Då hade det märkts nu efter flera år. Det borde rörisen också fatta.
 
Röris monterade ventiler och stängde således av all tillförsel av vatten ut i element för att börja felsöka.
Detta var 2,5 dagar sen nu.
Trycket har nu sjunkit nästan 0,2 bar redan ändå.

Så det verkar som tryckfallet inte ligger i elementrören ändå?
Men i så fall vart?
 
J Jockose skrev:
Röris monterade ventiler och stängde således av all tillförsel av vatten ut i element för att börja felsöka.
Detta var 2,5 dagar sen nu.
Trycket har nu sjunkit nästan 0,2 bar redan ändå.

Så det verkar som tryckfallet inte ligger i elementrören ändå?
Men i så fall vart?
J Jockose skrev:
Röris monterade ventiler och stängde således av all tillförsel av vatten ut i element för att börja felsöka.
Detta var 2,5 dagar sen nu.
Trycket har nu sjunkit nästan 0,2 bar redan ändå.

Så det verkar som tryckfallet inte ligger i elementrören ändå?
Men i så fall vart?
Kan ju vara i pannan också såklart. Det hände mig i samma hus där rören rostade sönder. Helt plötsligt tappade pannan allt tryck och det sjönk till 0 på någon timme vid påfyllning. Det var ett rosthål i pannan någonstans i toppen så efter det så dög den bara till att göra varmvatten. Blev panikköp av luft/vatten VP som installerades när det var -25 ute och vi fick flytta ihop allihop i familjen i ett och samma rum. Vi eldade upp allt spillvirke och gamla möbler i kaminen de dagarna ;)
 
J Jockose skrev:
Röris monterade ventiler och stängde således av all tillförsel av vatten ut i element för att börja felsöka.
Detta var 2,5 dagar sen nu.
Trycket har nu sjunkit nästan 0,2 bar redan ändå.

Så det verkar som tryckfallet inte ligger i elementrören ändå?
Men i så fall vart?
Expansionskärlet?
 
  • Gilla
Jockose
  • Laddar…
B ByggPlankan skrev:
Expansionskärlet?
Har fjärrvärme så jag får ringa bolaget som äger anläggningen så får dom kolla.

något som jag dock glömt är ju att jag faktiskt har vattenburen golvvärme i v-rum/kök på undervåningen.
Denna är fortfarande igång och går på en egen krets.
Så nu går tankarna dit,
”Är det läckage i någon av slangarna?”
Så det får nog bli en provtryckning av det systemet.

Fördelen med det systemet är att det bara är ca 4 år gammalt. Så viss garanti/reklamation från Uponor/byggfirman bör jag nog kanske ha?
Men i annat fall så rycker väl f-bolaget in.
 
J Jockose skrev:
Har fjärrvärme så jag får ringa bolaget som äger anläggningen så får dom kolla.

något som jag dock glömt är ju att jag faktiskt har vattenburen golvvärme i v-rum/kök på undervåningen.
Denna är fortfarande igång och går på en egen krets.
Så nu går tankarna dit,
”Är det läckage i någon av slangarna?”
Så det får nog bli en provtryckning av det systemet.

Fördelen med det systemet är att det bara är ca 4 år gammalt. Så viss garanti/reklamation från Uponor/byggfirman bör jag nog kanske ha?
Men i annat fall så rycker väl f-bolaget in.
Gammal tråd men måste fråga; hur slutade historien, hittade ni läckan? Och hur isåfall? Jag sitter nämligen i samma båt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.