Hej!

Hela vårt värmesystem ska bytas. Idag är det ett enrörssystem och det ska bli ett tvårörs. Alla element ska bytas och en bergvärmepump ska installeras.

För att få arbetet att flytta på bad vi en rörmokare komma upp och ta bort ett par element samt badrumsinredning och "bygla" rören så vi fortfarande skulle ha vatten och värme till övriga huset. Dessa kopplingar har suttit i några veckor och imorgon kommer firman som ska byta hela systemet. När jag nu på em gick ner i källaren fick jag se vattenskador i tak och på vägg i ett rum. Det var 2 av kopplingarna rörmokaren hade gjort som hade läckt!! Nu blir det ju till att riva väggar och tak i rummet i källaren och se till att det blir torrt innanför.

Frågan är ju om rörmokaren kan bli ansvarig och stå för kostnaderna av jobbet? Jag har inte pratat med dem, det får bli imorgon när de arbetar igen. Men vore bra att få lite kött på benen på hur man bör gå tillväga i en sån här situation innan.

Nån som vet?
 
Spontant känns det som hantverkarens ansvarsförsäkring borde kliva in och täcka kostnaden.
 
Lutte skrev:
Spontant känns det som hantverkarens ansvarsförsäkring borde kliva in och täcka kostnaden.
Så känner jag oxå, Lutte!

Vid första samtalet med chefen på rörfirman verkade det inte vara några problem "är det några skador så fixar vi det". Men när de hade varit och kollat på omfattningen av skadorna (att väggen i källarn behövdes öppnas upp och innertaket rivas) så lät han inte helt övertygande längre...

Vi får se hur fortsättningen blir. Fick ett mail imorse om att de skulle riva upp väggen och riva ner taket idag. Nu när jag kom hem var inget gjort... Får prata med dem imorgon.
 
Jag skulle för min del anmält det till mitt försäkringsbolag direkt.

Om det i ert fall visar sig att det är ett fel begånget av rörfirman så får väl ditt försäkringsbolag reda ut ansvarsfrågan och eventuellt regressa ett skadestånd mot rörfirmans försäkringsbolag.

Att inte anmäla det till ditt försäkringsbolag innebär ju att du kan stå där med svartepetter när rörfirman inte gör något eller gör fel. Det är ju en försäkringsskada som skall tas om hand av ditt försäkringsbolag oavsett och om det sen beror på att någon varit slarvig eller försumlig så är det upp till ditt försäkringsbolag att reda ut det.
 
  • Gilla
Fredriq
  • Laddar…
Ja, anmäl skadan till ditt fsk-bolag för sjutton. De kan också hjälpa dig med hur du ska agera mot firman.
 
  • Gilla
Fredriq
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Ja, anmäl skadan till ditt fsk-bolag för sjutton. De kan också hjälpa dig med hur du ska agera mot firman.
Självklart ringde jag mitt försäkringsbolag det första jag gjorde! Det är ju bra om de vet om vad som hänt. Nu får vi se hur det går idag...
 
hoppas det löser sig och företaget tar sitt ansvar och att deras försäkring kliver in utan bekymmer.

men var det en vattenledning som läkte?
 
Hej igen!

Tittade in här och insåg att jag ännu inte återkopplat ang. vår läcka i köket.

För vår del har det löst sig, vilket känns skönt! en vi tar hela storyn :)

Hantverkarna ville som sagt inte stå för skadorna. Vi var dock lite snabba att besluta oss för att det var kopplingarna som läckte! Det var faktiskt täta och vattnet kom istället ifrån att rörets skadats vid deras hantering. Skadan låg fortfarande under sågspån vilket gjorde att det tog några veckor innan skada syntes. Hantverkarna ville fortfarande inte stå för detta med motiveringen "Det är ju dina rör, vi kan inte stå för skador på dem!", vet inte om jag ska skratta eller gråta... Visst vill han försvara sig, men vi har ju inte varit i utrymmet sen de jobbade med rören, så det är ju solklart när skadan uppstod.

Tack och lov gick vårt försäkringsbolag in och täckte skadan och tar sedan diskussionen med entreprenören. Kanonbra hanterat av Trygg Hansa!

Köket är torrt och rummet i källaren håller på att renoveras med hjälp av pengarna från försäkringen.

Tacksam för de svar jag fått :)
 
  • Gilla
Lutte och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.