Jag sitter i styrelsen för en bostadsrättsföreningen där tre av takvåningarna försetts med ett udda golvvärmesystem. Systemet i en av lägenheterna måste fullas på flera gånger per dag för att fungera.
Systemet har ca 15 st golvvärmeslingor av gummislang ca 12 mm ytterdiameter. Systemet drivs via en plattvärmeväxlare där husets radiatorkrets kopplats till primärsidan. Golvvärmen på sekundärsidan av växlaren har en egen cirkulationspump. Systemet fylls från radiatorkretsen genom att öppna en Ballofix och luftas via en högt placerad Ballofix som släpper ut luften mot omgivningen. Konstigt nog finns också en cirkulationspump på primärsidan till värmeväxlaren.

Expansionskärl saknas i det läckande systemet, ett sådant finns dock så vitt känt till " samma" system i de två intilliggande lägenheterna som byggdes samtidigt.
Manometer saknas också. Helheten liknar mest ett ett hemmabygge av någon amatör.

Det räcker med att det läcker ut ett par deciliter ur systemet för att cirkulationspumpen till golvslingorna fylls med luft.

Inget läckage kan observeras vid fördelaren, men det finns ganska rikligt med kalkbeläggning lite varstans.

Jag tar gärna emot tips på hur läck-öker man ett sånt här system och finns det någon som kan tipsa om någon i Stockholm som kan serva ett sånt här system.
Rörledningar och cirkulationspump för udda golvvärmesystem med synlig kalkbeläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
Sven
 
B
Känns nästan som "fin fem fel" på den installationen.

Jag hade kopplat ur hälften av slingorna (pluggat), fyllt på vatten, trycksatt och kontrollerat att trycket är konstant, vid hyggligt oförändrad temp. Med tanke på vinter, och att värmesystemet behövs kanske jag hade låtit systemet gå i några dagar med fast framtemp och sedan kollat att trycket är ok.

Är det tätt, hade jag kopplat in hälften av slingorna som var urkopplade, och upprepat processen och hållt på så tills man hittat den läckande slangen.

Expansionskärl känns väl rimligt, men vet inte om systemkonstruktionen anser att gummislangen är så flexibel att Expansionskärl inte behövs. Känns fel att skippa det. Ett litet 5l kärl kostar inte många kronor. Och manometer känns obligatoriskt i alla värmesystem.

Men det är mina tankar som glad amatör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.