Hej,
Vill bara säga gott nytt år på er och att mitt nya år inte började så himla värst bra.

Satte igång diskmaskinen som vanligt, och efter ca 2h då jag skulle gå och ta ur allt,
så ser jag en vattenpöl framför diskmaskinen.
Får panik och vet knappt vad man ska göra, tänkte mest på parkettgolvet.
Hämtade handdukar för att torka upp vattnet, men hörde att det fortfarande rann lite under maskinen.

Gick ner till farstun för att få tag på numret till HSB, står att de har stäng på söndagar, ringer då Securitas fastighetsjour, de skriver ner allt osv.
Spinger upp till ordförande i föreningen och berättar allt, och han säger inte så mycket för han kan ju inte göra nåt, bara att invänta på att securitas skickar nån som kan få stopp på vattnet och att garantin täcker det säger han.

Kommer tillbaks ner och ska byta handduk så märker jag att vattnet har slutat rinna, finns ju en liten balja under diskmaskinen så jag märkte om det läckte eller inte.
Ringer upp Securitasfastighets jour igen och säger att det slutat rinna, han ber mig stänga av vattnet på köksblandaren och stänger av strömbrytaren till diskmaskinen.
Måste ringa hsb imorn och be de komma och kolla (även om securitas kommer göra en anmälan).

Bostaden är ca 2-3 år gammal som PEAB byggt, med den nya "tekniken" där allt är som legobitar, bara att sätta fast.
Diskmaskinen är Electrolux INSPIRE ESF65020.
Allt var installerat och klart när jag köpte och flyttade in.

Så nu sitter jag här och är nojig och vill bara berätta det till er :confused:

Tack
 
Det första man alltid ska göra när man upptäcker läckage från en vattenförbrukande maskin är att stänga av vattenförsörjningen och elförsörjningen.

Denna maskinen sägs ha en förbrukning på 12 liter vatten per tvättomgång och jag tror således inte att den har så många liter i sig på en gång som kan läcka ut, utan detta är ju då för hela programmet.
Det gör ju att det inte bör vara så många liter som hinner läcka ut om man får stopp på maskineriet.
Det ser ju oftast värre ut än vad det är när det blir vatten på golvet.

Hoppas det löser sig för er på bästa sätt.
 
Handdukarna sög upp ca 2 liter vatten, en halv liter vatten var utanför baljan och "bucklade upp" parkettgolvet på vissa ställen.

Hur länge vattnet har legat på parketten, vet jag inte.
Men max ca 2h då jag la in disken och startade maskinen.
 
Har pratat med HSB osv, garantin gällde bara 2år, sa de.
Gick in på electrolux hemsida och fick se ett säkerhetsmeddelande om diskmaskiner, så min var med.
Electrolux kommer skicka hit nån och får se på det felet, så jag ska be de kolla på läckaget också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.