Hej!

Har lyckats göra ett mindre hål på golvvärmen under badrumsrenoveringen och undrar hur jag smidigast hantera detta. Hålet verkar vara minimalt då det enbart läcker när jag rör på röret.

Jag har egentligen inget behov av den vattenburna golvvärmen då jag kommer lägga elektrisk golvvärme ovanpå. Jag kan dock inte garantera att slingan gå vidare någon annanstans i huset...

Golvvärmen är inte direkt ny eller.
Har ni några tips?

Ett skadat svart rör sticker ut från ett hål i ett grått betonggolv täckt med damm och småsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vattenburen golvvärme med synligt mindre hål, omgiven av kopparledningar och fastsatt vid en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns skarvsatser för de flesta system.
 
H hempularen skrev:
Finns skarvsatser för de flesta system.
Jag har försökt hitta någon som säljer något liknande som systemet ovan men hittar inte. Tunt är det iallafall.
 
Blir mycket att läsa nu för att du ska kunna få ordning på det.
Du har den Canadensiska typen av slangar, dom är inte difftäta och en katastrof för allt vad som heter järn, dom syresätter hela systemet. Är hela GV-systemet i drift. Den skada som du fått där går inte att laga och du behöver inte den säger du. I slangarna är det bara en rännil genom och därav så kommer det inte mycket vatten när du rör den.. För att hitta vilken av dom på fördelaren så bilar du upp mer och tar ett par små tvingar, klämmer till och kapar, sen får du ha fler tvingar och nypa till vid fördelaren på den första från vänster både uppe och nere Förhoppningsvis är in och ut i en följd där, sen ha en burk och öppna i golvet på en slang, slutar det inte att rinna så bir det att nypa till på nästa par. Blir många vändor innan du kommer till rätt slinga. Det finns ingen genväg utan bara gilla läget. När du kommit så långt så du hittat rätt slinga, så blir tvingarna kvar där för stopp Då ska du återkomma och få mer info om din GV, det finns massor att informera om.
 
J jonaserik skrev:
Blir mycket att läsa nu för att du ska kunna få ordning på det.
Du har den Canadensiska typen av slangar, dom är inte difftäta och en katastrof för allt vad som heter järn, dom syresätter hela systemet. Är hela GV-systemet i drift. Den skada som du fått där går inte att laga och du behöver inte den säger du. I slangarna är det bara en rännil genom och därav så kommer det inte mycket vatten när du rör den.. För att hitta vilken av dom på fördelaren så bilar du upp mer och tar ett par små tvingar, klämmer till och kapar, sen får du ha fler tvingar och nypa till vid fördelaren på den första från vänster både uppe och nere Förhoppningsvis är in och ut i en följd där, sen ha en burk och öppna i golvet på en slang, slutar det inte att rinna så bir det att nypa till på nästa par. Blir många vändor innan du kommer till rätt slinga. Det finns ingen genväg utan bara gilla läget. När du kommit så långt så du hittat rätt slinga, så blir tvingarna kvar där för stopp Då ska du återkomma och få mer info om din GV, det finns massor att informera om.
Ja det lät ju mindre kul. Spelar det roll vilka tvingar som används? Hela golvvärmen i övrigt är i drift även om det går att diskutera om det ger ifrån sig någon bra värme.
Jag hoppas att det enbart är slangen till eller ifrån badrummet som jag har lyckas pricka. Det går en till slang strax bredvid som är hel.
 
Ja du , går inte att utröna , blir bara att gnaga på för att hitta.
 
Ursäkta det med tvingar kan vara vad som i små versioner , svårt att komma åt annars.
 
Kan väl tillägga att slangarna ligger nog med ca 5cm mellan sig , du ser hur det ser ut på fördelarna , så att du bara prickat en, så är du lyckligt lottat. Att göra åverkan på golvet nertill 5 cm eller kanske grundare kan du glömma. Dom har fäst i något men är sladdriga och flyter lätt upp när betongen kommer på.
 
Nyp åt vid fördelaren tills den slingan blir kall.
 
D Daniel 109 skrev:
Nyp åt vid fördelaren tills den slingan blir kall.
Ingen bra ide, det fungerar inte
 
J jonaserik skrev:
Kan väl tillägga att slangarna ligger nog med ca 5cm mellan sig , du ser hur det ser ut på fördelarna , så att du bara prickat en, så är du lyckligt lottat. Att göra åverkan på golvet nertill 5 cm eller kanske grundare kan du glömma. Dom har fäst i något men är sladdriga och flyter lätt upp när betongen kommer på.
J jonaserik skrev:
Kan väl tillägga att slangarna ligger nog med ca 5cm mellan sig , du ser hur det ser ut på fördelarna , så att du bara prickat en, så är du lyckligt lottat. Att göra åverkan på golvet nertill 5 cm eller kanske grundare kan du glömma. Dom har fäst i något men är sladdriga och flyter lätt upp när betongen kommer på.
J jonaserik skrev:
Kan väl tillägga att slangarna ligger nog med ca 5cm mellan sig , du ser hur det ser ut på fördelarna , så att du bara prickat en, så är du lyckligt lottat. Att göra åverkan på golvet nertill 5 cm eller kanske grundare kan du glömma. Dom har fäst i något men är sladdriga och flyter lätt upp när betongen kommer på.
Jag vet att där enbart ligger den här och en till i rännan. Tidigare fanns där en regel och vägg. Således behöver jag egentligen enbart få bukt på läckan för att sen gjuta över med elgolvvärme.
 
har kollat upp lite, du kan skarva slangen med ett rostfritt rör 6 mm som går in i slangen ca 3 cm ( är trögt vill jag lova ) och sätta 2 st rostfria slangklammer på båda sidorna, det måste vara 2 på varje sida. Rostfria klarar betongens aggretion , så bara gjuta igen sen.
 
J jonaserik skrev:
har kollat upp lite, du kan skarva slangen med ett rostfritt rör 6 mm som går in i slangen ca 3 cm ( är trögt vill jag lova ) och sätta 2 st rostfria slangklammer på båda sidorna, det måste vara 2 på varje sida. Rostfria klarar betongens aggretion , så bara gjuta igen sen.
Tack för tipset, gäller bara att få upp 6 cm slang ur betongen. Var hittar jag rostfritt rör 6 mm? Inte den vanligaste dimensionen. Kommer börja med att försöka lokalisera vilka 2 rör det är från förgreningen.
 
J J89 skrev:
Tack för tipset, gäller bara att få upp 6 cm slang ur betongen. Var hittar jag rostfritt rör 6 mm? Inte den vanligaste dimensionen. Kommer börja med att försöka lokalisera vilka 2 rör det är från förgreningen.
Varför skrota den delen och lägga Värmekabel när det finns värme i golvet klart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.