Hej, upptäckte i helgen att det var blött inne i botten på kylskåpet, letar vidare och märker till min fasa att det sipprat ut vatten vid dörrens innerkant, intill väggen i köket. Parketten under är förstörd och jag kan bara gissa hur det ser ut under den,

Någon med erfarenhet, är det här ngt som försäkringsbolagen kan hjälpa mig med eller är det bara att bekosta själv?
Det troliga är att spillröret till självavfrostningen har satt igen (själva hålet är rent, det måste sitta längre ner..) och sen rinner allt ut... hur länge det gjort det vet jag tyvärr ej.
Köket har inte diskmaskinsskydd under kyl och frys, vilket kunde varit bra, men fanns inte när vi flyttade dit för c:a 1,5år sedan.q(;^;)p
 
Ja du kan få hjälp om det behövs, kan tom få ersättning om ev mat blivit förstörd. Dock alltid självrisk och åldersavdrag

Skriver från mobilen och kör bil så har svårt att vara mer detaljerad....
 
Tack för snabbt svar, dessutom ett för mig positivt svar!
Fokusera nu på körandet istället för mobilen.:rolleyes:

Ps. Ingen mat förstörd, kylskåpet är fortfarande kallt.
 
Redigerat:
Det är ganska vanligt att kylelementets dränering sätter igen. Det skall sitta en liten renspinne i hålet, som man måste motionera ibland.

Annars rinner vattnet istället ned på botten av kylen och till slut ut på golvet framför. Man ska ha plastunderlägg under kyl, frys och diskmaskin.

Jag är osäker på vad försäkringsbolaget säger. Det kan vara billigare att fixa skadan och köpa ett plastunderlägg, än att åberopa försäkringen och betala självrisk (?).
 
Jag hade samma problem i min förra kåk. Försäkringen tog allt utom 1500:-.


/Vojma
 
Det är endast en rekommendation på plastunderlägg och inte ett aktsamhetskrav i grundvillkoren hos de flesta bolagen om inte annat föreskrivits i en skadeförebyggande beskrivning.

Anmäl skadan och fråga hur de avser att reglera. Är självrisken och avdragen för höga kanske du inte vill utnyttja försäkringen men man har alltid rätt att ångra sig även under pågående ärende om reparation ej uppgår till självrisk (självklart inte om jobbet är påbörjat dock).

Kan skadan bara torkas ur o lagas finns ju inget att göra åldersavdrag på. Blir det att ersätta med nytt ytskikt så blir det dock avdrag. Ibland går det att deala genom att göra arbetet själv (åtminstone efter sanering/uttorkning) så man bättre kan täcka sina materialkostnader
 
Consensus skrev:
Det är ganska vanligt att kylelementets dränering sätter igen. Det skall sitta en liten renspinne i hålet, som man måste motionera ibland.

Annars rinner vattnet istället ned på botten av kylen och till slut ut på golvet framför. Man ska ha plastunderlägg under kyl, frys och diskmaskin.

Jag är osäker på vad försäkringsbolaget säger. Det kan vara billigare att fixa skadan och köpa ett plastunderlägg, än att åberopa försäkringen och betala självrisk (?).
Jo själva hålet i kylen är rensat med jämna mellanrum, men det måste ha geggat ihop nån annan stans i röret bakåt.

Billigare att fixa än självrisk? Golvet är ju förstört och troligen mer under parketten. självrisken är 1500 om de tar skadan.
 
kinglolle skrev:
Det är endast en rekommendation på plastunderlägg och inte ett aktsamhetskrav i grundvillkoren hos de flesta bolagen om inte annat föreskrivits i en skadeförebyggande beskrivning.

Anmäl skadan och fråga hur de avser att reglera. Är självrisken och avdragen för höga kanske du inte vill utnyttja försäkringen men man har alltid rätt att ångra sig även under pågående ärende om reparation ej uppgår till självrisk (självklart inte om jobbet är påbörjat dock).

Kan skadan bara torkas ur o lagas finns ju inget att göra åldersavdrag på. Blir det att ersätta med nytt ytskikt så blir det dock avdrag. Ibland går det att deala genom att göra arbetet själv (åtminstone efter sanering/uttorkning) så man bättre kan täcka sina materialkostnader
Bra information, jag ska kontakta bolaget och se hur de vill göra och vad som gäller just dem.
Har inte heller hört att det är obligatoriskt med skydd under kyl/frys.
Hade ju på sikt tänkt riva ur köket och fixa nytt, dock tänkt att behålla golvet då det är mkt fräscht, men du är det nog lika bra att göra allt när man ändå kanske måste riva ur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.