Hej!

Jag är nyinflyttad (sedan 3 veckor tillbaka) och märkte att det läckte in genom balkongens golv när snö smälte förra veckan.
Jag tycker mig inte se några uppenbara hål eller sprickor i takpappen, så min gissning är det någon skarv som inte håller tätt. Balkongens golv är taket till ett rum under, så det är ju inte särskilt bra om det fortsätter läcka in.

Mina nuvarande planer (speciellt eftersom avrinningen inte är särskilt bra, vatten i pölar på takpappen som jag borstat av) är att försöka renovera detta lite mer när jag kan få tag på en hantverkare som har tid.

Så då har jag egentligen 2 frågor:

1. Hur klarar jag vintern bäst? Finns det något jag kan göra själv som förhoppningsvis håller tillräckligt tätt tills någon kan kika mer på det?

2. Bör jag köra vidare på takpapp eller är det bättre att gå över till någon form av metalltak (eller annan lösning)?
Just nu ligger det även trätrall på, vid användning av balkongen.

Super tacksam för alla tips och råd, då jag inte är särskilt erfaren husägare (än)!

Har tagit en del bilder när väggen som är mot dörren, då den lilla vattenskadan som blev i taket i rummet under är under denna delen, men det är ju ingen säkerhet för att det var där det läckte in...
Vy från en dörr öppning på en balkong med vått takpappsgolv och vattenpölar efter snösmältning, utan synliga hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av en balkong med takpapp där fuktproblem misstänks, intill en metalldetalj och synliga små löv och skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Balkonggolv med takpapp, inga synliga hål men möjlig skarv som läcker, vattenpölar och en vit tröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på balkonggolvs övergång med takpapp, ingen uppenbar skada synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närgränsad bild av ett balkonggolv med tätpapp där en skarv intill en vit metallkant kan vara läckageplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade exakt samma problem med mitt hus. Det slutade att vi rev hela taket och gjorde om konstruktionen totalt. När vi undersökte innertaket så visade sig att läckaget hade pågått länge och både råsponten och takbjälkarna var ruttna...

Ny konstruktion blev ett omvänt tak enligt rekommendationer om platta tak, gjutet betongvalv, papp, isolering, bromatta.

Vill inte skrämma upp dig i onödan, men baserat på mina erfarenheter om ett läckande plattak så skulle jag också öppna undertaket för att se hur det ser ut innan beslut om lappa och laga.

Skador på ruttnande råspont och takbjälkar av läckage, delvis upprivet gammalt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstruktion av omvänt tak med armeringsjärn, redo för betonggjutning, med byggmaskiner i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Murjo
  • Laddar…
Är det vad som behövs göras, så är det ju så.
Alltid tacksam för erfarenheter som delas!

Hur gick ni tillväga i den situationen, jag gjorde ett "titthål" i innertaket, men det säger mig inte så mycket:
Ett runt hål sågat i ett vitt innertak med ojämna kanter och mörkt utrymme synligt genom öppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du behöver nog få bort isolering och lysa med en bra lampa för att se skicket på råspont och bjälkar.
Jag tog ner en hel skiva för att se och sedan rev jag hela taket.
 
  • Gilla
Murjo
  • Laddar…
Är detta något du tror att jag kan göra själv? (är inte så erfaren än, men lär mig gärna)
Hur hanterar man ångspärren som sitter där i så fall (för att komma åt isoleringen)?

Annars gissar jag att man försöker få kontakt med en snickare för att göra detta?
 
Ångspärren går väl att laga med tätningstejp. Riva är enkelt, svåra att bygga upp ibland :)
 
  • Gilla
Murjo
  • Laddar…
Tack igen för alla tips och tankar!
Får se vart det bär vägen helt enkelt :)
 
  • Gilla
T-dog
  • Laddar…
Rickard.
Det är rätt knepigt byggt men långt ifrån omöjligt att lösa. Som jag ser det måste man höja dörren en aning och samtidigt som man gör det klär man in tätskiktet in i dörrhålet innan man stoppar tillbaka karmen. Avvattningen ser inte heller toppen ut men funkar den okej så behöver man kanske inte överarbeta den.

Är du nöjd med trall så är det nog mest rimligt att fortsätta med papp, med lite tur har allt under klarat sig och då är det ju inte ett gigantiskt projekt att lösa.

Har du någon aning vars det kommer in kan det ju räcka att gå på med takfog eller liknande för att temporärt fixa det.
 
  • Gilla
Murjo
  • Laddar…
Hej Rickard!

Det låter som en smart idé med att höja dörren (hade inte ens tänkt på att man kunde göra sådant...) och klä in tätskiktet i dörrhålet, då det tillhör områdena där vi tror att det kan läcka in som det ser ut nu.

Det låter smart med takfog, vi har letat runt en del efter något som kan appliceras nu när det är kallt (och lite snö emellanåt), men det verkar göra allt lite jobbigare.
Något som denna som du tänkte på?
https://www.k-rauta.se/produkt/takfog-casco-roofseal-svart-300ml/7311980132302

Jag fick även en tanke som jag gärna bollar här innan jag gör något dumt, men det hade varit att fästa en (bit av en) svart sopsäck över dörrbläcket och runtomkring, för att försöka stoppa det värsta som vill ta sig in där under (nu under vintern dvs) med någon form av byggtejp, då det känns lite svårare att försöka fixa något sådant med takfog och dylikt?
 
Rickard.
Använd kreativiteten och försök lösa det efter bästa förmåga. Köpa ut en tjockpressening som leder bort vattnet från huset kanske också funkar.

Bifogar en bild på vad som en av dom (frivilliga) branschreglerna säger hur man ska göra runt dörrar.
 
  • Teknisk illustration av tätskikt och tröskeldetaljer vid en ytterdörr enligt byggbranschens riktlinjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Murjo
  • Laddar…
Tack än en gång för bra information!
Nu känns det som jag har lite mer att gå på för att klara vintern så bra som möjligt.
 
Rickard.
M Murjo skrev:
Tack än en gång för bra information!
Nu känns det som jag har lite mer att gå på för att klara vintern så bra som möjligt.

Vars bor du någonstans?

Nu finns det ju såklart anledningar att vänta men takläggning går bra året om även om det blir rätt tufft efter -15 pga materialets egenskaper. Bor du någonstans där sånna temperaturer är ovanligt och snön inte stannar kvar flera månader finns det ju all möjlighet att få det gjort snabbare.

Vi lägger papptak året om här i Norra Norrland och går det här ska det väl gå att lösa på dom flesta ställen ;)
 
  • Gilla
Murjo
  • Laddar…
Hela vägen genom landet, nere i Skåne, så här är temperaturerna (just nu) kring nollan och ser till och med ut att gå upp ett antal grader under nästa vecka.

Det är bra att känna till! Nu har de flesta jag kontaktat ett många månaders väntetid (gissar att många fortfarande renoverar för hemarbete), men det blir att hitta någon som verkar vettig och boka in sig, tror jag :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.