Hej!

Har bekymmer med avloppet till tvättmaskinen. Utloppslangen går ned i röret på bilden. Men hur kommer man i detta rör, allt verkar sitta fast hårt? Provat lossa klämman på mitten men det gjorde ingen skillnad.

Först verkade det komma vatten från under "koppen" längst ned, men den går bara att lyfta nån centimeter för sig själv. Nu sist när jag kollade under uttömningen sprutade det dock ut vatten från hålet ovanfrån där utloppslangen går in. Vet inte riktigt vad det är frågan om men tänkte börja med att kolla själva röret ned i golvet.

Tacksam för all hjälp!
 
  • Tvättmaskin, rör, kakelvägg, golvplattor, eluttag, installationsdetaljer, hemmiljö, underhållsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spillmuffar är oftast fastskruvade i väggen. Om du tar ut slangarna som hänger ner i spillmuffen och vrider upp det vikbara slangfästet så ser du ifall den är skruvad. Utöver det är det bara rörklammern som du behöver lossa för att ta isär allting. Antar det är ett golvvattenlås du har där. När du har lossat på spillmuffen kan du lyfta upp allt och rensa golvvattenlåset.

Vit, cylindrisk tandborsthållare i plast med en slits för tandborste och små hål för dränering.

Ifall du vill ha något som sväljer vatten fortare finns det spilltrattar som har en dubbel sväljkapacitet jämfört med golvvattenlåset, (går att kombinera med en Y-slangnippel för ett extra uttag till torktumlare)

En grå plastback med röd kork och monteringsplatta, troligen för vätskeförvaring eller distribution.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://faluplast.se/produkt/8082375
 
  • Gilla
Gifårs och 2 till
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Spillmuffar är oftast fastskruvade i väggen. Om du tar ut slangarna som hänger ner i spillmuffen och vrider upp det vikbara slangfästet så ser du ifall den är skruvad. Utöver det är det bara rörklammern som du behöver lossa för att ta isär allting. Antar det är ett golvvattenlås du har där. När du har lossat på spillmuffen kan du lyfta upp allt och rensa golvvattenlåset.

[bild]

Ifall du vill ha något som sväljer vatten fortare finns det spilltrattar som har en dubbel sväljkapacitet jämfört med golvvattenlåset, (går att kombinera med en Y-slangnippel för ett extra uttag till torktumlare)

[bild]

[länk]
Tack för svaret, varit iväg i veckan så inte haft möjlighet att kika på det än. Då ska jag alltså skruva loss spillmuffen (som jag antar är den översta delen, som du förstår är jag novis på detta så har inte koll på termerna) för att sedan kunna dra isär resten ungefär som när man gör rent under en diskho/tvättställ?

Eftersom det kommer ut vatten så pass ovanifrån antar jag att det bör kunna bero på att det är igensatt någonstans.

Angående torktumlaranslutningen du länkade, slangen till vår tumlare går idag bara löst ned i röret ijämte slangen till tvättmaskinen. Är det en ok lösning eller är det i sådana fall bättre att koppla om och köra på behållaren i tumlaren istället? Om man inte vill börja byta mer saker dvs.

Tack än en gång för hjälpen!
 
Krilleman
  • Gilla
Gifårs och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Du har ett golvvattenlås från Faluplast.

Antagligen är det igensatt.

Kvällsläsning:
[länk]

[bild]
Tackar hjärtligast! Där fanns ju beskrivning på rengöring också, väldigt tacksamt. Det står dock inte att man ska skruva loss spillmuffen utan ta bort röret från den, går det? Tänker annars med skruvning i våtutrymme, då kanske man inte ska skruva ur och i något i väggen igen?

Sjäkvklart ska man ju se till så att det blir tätt igen vid montering, sitter där någon packning man kan behöva byta ut eller är det bara att montera ihop igen?

Stod även något om glidex fett vid montering på nåt ställe, är det något som behövs även efter rengöringen?

Tack än en gång!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.