Hej!

Vi har nyligen flyttat in i ett låghus byggt 1969. För ett par dagar sedan upptäckte jag att det fanns lite fuktpärlor på takpanelen i tvättstugan. Jag blev, eller är såklart orolig för att det eventuellt regnar in men det är svårt att undersöka då huset inte har något direkt ”vindsutrymme”. Papptaket är relativt nylagt och fräscht och efter att ha varit uppe där ett par gånger tycker jag det ser helt och fint ut också. Självklart förstår jag att det kan vara otätt även om det ser fint ut. Jag började snabbt undersöka det och ringde en bekant till mig som bor i ett likadant hus och undrade om han hade haft något liknande problem. Han berättade att precis där kondensen finns har det ursprungligen suttit ett takfönster. Han sa att det eventuellt kan ha blivit ett kallras där pga dålig isolering när takfönstret tagits bort och att det bildas kondens av just den anledningen. När man känner runt området känns innertaket kallt just där men inte i resten av rummet. Kanske är det värt att tillägga att det inte droppar från taket ner på golvet. En annan fundering jag har är också att jag tänker att takpanelen borde bli skadad och mörk om det är så att det regnar in på den men jag kan inte se någon direkt skillnad i nyans på innertaket någonstans.

Min fråga är då: Kan det vara så att det är ett kallras som bildar fuktpärlorna i taket eller tror ni att mitt yttertak läcker?

Bifogar härmed bild på fukten. Fuktpärlor och mörka fläckar på takpanel i en tvättstuga som kan tyda på kallras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Bästa sättet att avgöra brukar vara att när det visar sig på insidan så får man tänka/kolla hur det ser ut på utsidan. Är det tort på utsidan och det bildas droppar så är det troligtvis kondens.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Bästa sättet att avgöra brukar vara att när det visar sig på insidan så får man tänka/kolla hur det ser ut på utsidan. Är det tort på utsidan och det bildas droppar så är det troligtvis kondens.

Ja alltså bilden är tagen idag. Det har visserligen varit lite frost under morgonen men det har inte varit nederbörd under dagen.
 
Det ser ut som det bara är kondens på knastarna, är det korrekt eller ser jag fel?
 
  • Gilla
MattiasMalm och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
M MattiasBiro skrev:
Ja alltså bilden är tagen idag. Det har visserligen varit lite frost under morgonen men det har inte varit nederbörd under dagen.
Om det aldrig hänt under sommarens regn så kan du med hög säkerhet räkna bort yttertaket. Kanske är det så enkelt att dom glömt ångspärren när dom byggde igen takfönstret.
 
Kommer du åt att titta ovanför innertaket? Har du någon fläkt i tvättstugan ?
 
J
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Det ser ut som det bara är kondens på knastarna, är det korrekt eller ser jag fel?
Uppenbarligen är det kondens eftersom det är fuktigt på de hårdare/tätare knastarna. De leder kylan utifrån och in bättre och då kondenserar den fuktiga luften inne på den kalla ytan. Googla på köldbrygga. Bättre isolering eller bättre ventilation är det enda som hjälper. Eller måla innertaket med mer glans och strunta i det. :cool:
 
  • Gilla
MattiasMalm och 2 till
  • Laddar…
Hej, Ser ut som kvistarna läcker kåda, är det inte kladdigt o segt ?
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Uppenbarligen är det kondens eftersom det är fuktigt på de hårdare/tätare knastarna. De leder kylan utifrån och in bättre och då kondenserar den fuktiga luften inne på den kalla ytan. Googla på köldbrygga. Bättre isolering eller bättre ventilation är det enda som hjälper. Eller måla innertaket med mer glans och strunta i det. :cool:
Exakt min tanke. :cool:
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Det ser ut som det bara är kondens på knastarna, är det korrekt eller ser jag fel?
Det är korrekt! Bara på knastarna, inte på det ljusare träet.
 
J Jocke Best skrev:
Uppenbarligen är det kondens eftersom det är fuktigt på de hårdare/tätare knastarna. De leder kylan utifrån och in bättre och då kondenserar den fuktiga luften inne på den kalla ytan. Googla på köldbrygga. Bättre isolering eller bättre ventilation är det enda som hjälper. Eller måla innertaket med mer glans och strunta i det. :cool:

Tack för svar! Jag misstänkte att det eventuellt kunde vara något sånt.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Om det aldrig hänt under sommarens regn så kan du med hög säkerhet räkna bort yttertaket. Kanske är det så enkelt att dom glömt ångspärren när dom byggde igen takfönstret.

Har dessvärre inte bott här mer än ett par veckor, kan tyvärr inte svara på det.
 
Tack så mycket för bra och lugnande svar allesammans!
 
Rickard.
Kondensera det direkt på innertaket så har du antingen väldigt fuktigt och/eller riktigt dåligt isolerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.