Kom ner i källaren och märkte att en gammal burk med kallasfalt som stod längst in en hörna börjat läcka... Konsistens som ett mellanting av färg och tjära, kletigt som sjutton!
Skrapade upp det värsta med en bred spackel, torkade med trasor. Funderade på om sågspån eller sand skulle funka men i brist på dessa sprang jag och köpte kattsand och hällde på lacknafta innan jag strödde ut kattsanden.
Skulle jag gjort på nåt annat sätt? Givetvis kommer inte allt att gå bort, vad gör jag sen?

Källarförråd med utspilld svart kall asfalt på betonggolv och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Ring SVT/Sommarlov och säg att du har ett utbrott av skuggslem i källaren.

Nej, men allvarligt så är det väl mekanisk rengöring + nafta som gäller. Se till att ventilera väl när du kladdar med naftan. Kattsand är förmodligen en bra lösning, det funkar väl lite som absol. När du fått bort så mycket som möjligt mekaniskt så lär du ha en färgad fläck kvar på betongen. Den får du nog leva med, alt så målar du över hela golvet.
 
  • Haha
aweste00
  • Laddar…
Jo, jag förstår att det blir svårt att få bort fläcken helt och hållet. Det finns många mindre fläckar med den här blir ju ganska dominant... Får prova mer nafta sen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.