Vi hade ett problem med att vatten läckte ut under vår duschkabin - alltså längs med golvet... Nu menar hantverkaren som fixade det att det beror på att det fanns hundhår i avloppet, som täppte igen det. Är det möjligt att detta orsakade att det läckte ut vatten under duschkabinen?

Så här tänker jag... Är det rätt eller fel? Jag reserverar mig mot att jag har fel eftersom att jag inte är kunnig i detta.:
Att det finns hundhår och människohår i rören som leder till duschkabinen orsakar inte att det läcker vatten under duschkabinen. Det orsakar att vattnet inte kommer ner i rören överhuvudtaget - alltså att duschkabinen blir full av vatten (som f.ö. har skett förut). Det var inte det som var problemet, och därför kom hantverkaren tillbaka en andra gång när han såg att han behövde mer verktyg.
Alltså det må ha funnits hår i röret, men läckan i röret som gör att vatten kommer ut under duschkabinen beror inte på att det fanns hår. Det enda som det kan ha gjort är att exponerat ett problem som fanns med rören."


Hantverkaren skriver: "avløpet var full av hundehår,derfor dette blei tett."

---
Fick detta svar av en person,vilket besvarar min fråga:
Om inte vattnet rinner ut ordentligt, så behövs det troligen väldigt små läckor för att det ska komma på golvet.
Särskilt om vattnet blir stående länge.
Om det inte finns något stopp så töms vattnet snabbt och ev små läckor märks ej.
Alla skarvar mellan golv, avloppsbrunn, rör, slangar mm kan ha små läckor.
Ju längre bort stoppet blir, ju fler skarvar finns det då som kan läcka.

Kanske var stoppet på ett annat ställe när kabinen förut blev full av vatten.
Eller så kanske kabinen var full bara en kortare tid så att det inte hann läcka något.

Jag vet inte hur golvbrunnen ser ut, men till vissa brunnar finns det ett tunt nätfilter som man kan lägga i, och som samlar upp hår mm.

Jag har svårt att ge ett bättre svar utan att ha detaljerade bilder av hur det hela ser ut.
Men det kanske räcker.
 
Redigerat:
Han menade inte att golvbrunnen var igensatt/full av hår då? Då borde det rinna ut på golvet under kabinen
 
para skrev:
Han menade inte att golvbrunnen var igensatt/full av hår då? Då borde det rinna ut på golvet under kabinen
Det har hänt en gång hos mig, ludd och hår som tagit sig förbi silen i kabinen satte igen golvbrunnen så vatten rann ut på golvet.
 
Redigerat:
Hej Anders Branderud, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Skall försöka klara ut det så gott jag kan!

Att det finns hundhår och människohår i rören som leder till duschkabinen orsakar inte att det läcker vatten under duschkabinen
Nej, det är nog inte i vattenledningsrören till duschkabinen det blivit stopp.

Nu menar hantverkaren som fixade det att det beror på att det fanns hundhår i avloppet, som täppte igen det. Är det möjligt att detta orsakade att det läckte ut vatten under duschkabinen?
Det låter som en mycket trolig förklaring till problemen.
Under duschkabinen, eller alldeles i kanten av den sitter väl en golvbrunn med vattenlås (för att inte avloppslukt skall trånga upp "bakvägen").

Allt håret gjorde alltså att golvbrunnen, eller dess vattenlås, blev igensatt, så vattnet från duschkabinen inte rann ner i avloppet, utan ut på golvet.
(Duschkabinens avlopp går i ett rör ner mot golvbrunnen.)

Det är inte ovanligt, det drabbar nog inte bara hundägare utan även föräldrar till långhåriga tonårsflickor.
(Kanske pojkar med med dreadlocks och rastafrisyrer.)

Men har det blivit några skador?
Hantverkaren förklarade vad som hänt, trolig orsak och föreslog kanske att ni rensar golvbrunnens vattenlås då och då.
Har det annars blivit några skador?

När vattnet inte rann ner utan ut på golvet bredvid duschkabinen såg ni väl vattnet?

Tips: Bada/duscha inte hundar som fäller inne i duschen.
 
"......vems fel" Handlar tråden om ifall det är Hunden, TS eller hantverkaren som ska bli skadeståndsskyldig till att det kommit vatten på golvet?
 
  • Gilla
Andreas_H
  • Laddar…
Ja, om det är stopp i golvbrunnen, kommer det ut vatten på golvet. Röret / slangen från kabinen är inte tätt monterad i i brunnen utan bara nerstucken en bit i vattenlåset. Många duschkabiner har en så kallad hårfälla, me jag kan tänka mig att vissa typer av hundhår slinker igenom ändå. Rensa vattenlåset ofta om ni fortsätter duscha hunden där.
 
Nimajneb skrev:
"......vems fel" Handlar tråden om ifall det är Hunden, TS eller hantverkaren som ska bli skadeståndsskyldig till att det kommit vatten på golvet?
Du har rätt, tänkte inte på det.

Slutsats: Stäm hunden.

Den har väl försäkring :D
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Hur stämmer man en hund, gitarrer och piano har jag koll på men en hund ??
 
Det behövs nog hårdare tag. Tag till ett stämjärn :surprised:

Eller kanske en taxeringsintendent kan stå till tjänst.


Disclaimer: Don't try this at home!
 
Det kanske inte läcker utan det är hunden som markerat revir:wow:
 
Nimajneb skrev:
Det kanske inte läcker utan det är hunden som markerat revir:wow:
Det där känner jag igen. Var ute hos en kund vid två tillfällen, då han påstod att hans nya wc-stol läckte. Kunde inte hitta någon läcka. Men till slut kom han på att det var hans son, som hade problem med att pricka rätt, och pinkade utanför ibland. :)
 
  • Gilla
Andreas_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.