Snörasskydd i kombination med för stort värmeläckage pga avsaknad av luftspalt i samband med ny-isolering vi gjorde förra året (De som isolerade vinden tänkte att isoleringen skulle sätta sig med tiden, och tryckte därför upp isolering ända upp mot taket) resulterade i att snö/is låg och droppade ner genom skarvarna på plåttaket innan jag insåg det och skottade/hackade bort isen.

Isoleringen är sågspån i väggar och träfiberull (Hunton) på vinden. Min fundering är nu om jag kan låta isoleringen torka upp av sig själv eller om man borde hjälpa det på traven (med avfuktare t.ex.?). Isoleringen i sig är ju egentligen väldigt förlåtande när det gäller buffring av fukt.
 
P Pgam skrev:
Snörasskydd i kombination med för stort värmeläckage pga avsaknad av luftspalt i samband med ny-isolering vi gjorde förra året (De som isolerade vinden tänkte att isoleringen skulle sätta sig med tiden, och tryckte därför upp isolering ända upp mot taket) resulterade i att snö/is låg och droppade ner genom skarvarna på plåttaket innan jag insåg det och skottade/hackade bort isen.

Isoleringen är sågspån i väggar och träfiberull (Hunton) på vinden. Min fundering är nu om jag kan låta isoleringen torka upp av sig själv eller om man borde hjälpa det på traven (med avfuktare t.ex.?). Isoleringen i sig är ju egentligen väldigt förlåtande när det gäller buffring av fukt.
Förstod inte riktigt problemet:
Även om isoleringen inte har ngn luftspalt så bör ju taket inte läcka ?
Plåttaket (med papp under?) skall ju hålla tätt även med snö och is ovanpå ?!
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Förstod inte riktigt problemet:
Även om isoleringen inte har ngn luftspalt så bör ju taket inte läcka ?
Plåttaket (med papp under?) skall ju hålla tätt även med snö och is ovanpå ?!
detta är ett gammalt hus, med gammalt pannplåtstak (dvs av en kvalitet som är omöjlig att få tag på idag ;) ) ingen papp som underlag.

Jag misstänker att vattnet letade sig in mellan skarvarna på plåtarna, det syns nämligen tydligt på vart fukten löst ut; med samma position och distanser som plåtskarvarnas avstånd.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Förstod inte riktigt problemet:
Även om isoleringen inte har ngn luftspalt så bör ju taket inte läcka ?
Plåttaket (med papp under?) skall ju hålla tätt även med snö och is ovanpå ?!
Sanning med modifikation, bildas det is som kryper upp på både plåt och undertak så kan vattnet nog hitta förbi de flesta taklösningar Blir ju samma i princip som taket vore platt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Sanning med modifikation, bildas det is som kryper upp på både plåt och undertak så kan vattnet nog hitta förbi de flesta taklösningar Blir ju samma i princip som taket vore platt.
Ja, fast värre, då man givet förutsättningarna tätat det platta taket på ett sätt som fungerar.
Bakvatten som kan bli är förjävligt.
Sen är platta tak också för jävligt, hur många polare som helst har fått riva sina garage från -60 till -90tal pga av det.
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Sanning med modifikation, bildas det is som kryper upp på både plåt och undertak så kan vattnet nog hitta förbi de flesta taklösningar Blir ju samma i princip som taket vore platt.
Fast därför finns det ju regler för hur man bygger låglutande tak. Man använder ju tex inte plåt då och pappen måste klistras/alt använder man membran.

Och förvisso kan vatten hitta in även om man följer reglerna (med överlapp, tätningar osv) men det är ju väldigt osannolikt och bör inte inträffa regelbundet eller i större mängd.

Över tid finns det ju dock mer eller mindre säkra konstruktioner också
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fast därför finns det ju regler för hur man bygger låglutande tak. Man använder ju tex inte plåt då och pappen måste klistras/alt använder man membran.

Och förvisso kan vatten hitta in även om man följer reglerna (med överlapp, tätningar osv) men det är ju väldigt osannolikt och bör inte inträffa regelbundet eller i större mängd.

Över tid finns det ju dock mer eller mindre säkra konstruktioner också
Ja exakt på platta tak finns det regler för att hantera stillastående vatten. På ett vanligt tak finns inte dessa regler, när isen bildas får du ett tak som kan läcka trots att de är byggt enligt gällande regler. Jag har ett sådant tak men med tegel och diffusionsöppenduk så de är ju betydligt känsligare än plåt och papp. Måste skotta av snön 2-3 gånger per år för att vara säker på att den inte isolerar för mycket med massa is som följd. Behöver mer ventilation på vinden men vinden är så fin så just nu föredrar jag att skotta taket istället för att experimentera med förutsättningarna på vinden. Grannen med nytt plåttak med papp under får också isbildning, där kommer de istappar vid salningen på översta fönstret iår. Så antingen läckage vid taket eller så klättrar isen/vattnet bakvägen in bakom fasaden i nivå med stupröret. Men är som du säger förmodligen ovanligt att det sker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.