Hej,

Jag har ett problem med läcka vid inkommande vatten till en gammal värmepanna (TMV). Undre röret till höger är inkommande, övre till höger är där det läcker samt vanstyre rör är in till pannan. Först undrar jag ifall det är övertrycksventil och är där något att göra åt läckaget, kan jag plugga något över helgen?
Vad jag förstår är det ventil med övertryck/vakuum för inkommande vatten och bör inte bli för dyrt att byta, pannan är gammal och skall senare bytas mot pump.

Tack för all eventuell hjälp.
Christopher
 
  • photo.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Du skall icke plugga nåt ring en röris på måndag morgon för byte om du inte tänkt göra det själv!
 
  • Gilla
ChristopherH
  • Laddar…
Krilleman
Rinner/sprutar det mycket ur säkerhetsventilen?

Absolut kan du byta ditt ventilrör själv!

Det ser ut som du har 22mm kopparrör enligt bilden. Då behöver du ett ventilrör som är 22mm och en säkerhetsventil + vaccuumventil. En snutt 22mm kopparrör och en rak 22mm klämringskoppling.

Är påfyllningen till värmesystemet, i bakkant, dragen från ventilröret också?
 
Hej
Tack för era svar, jag har kontaktat en rörmokare som skall kolla på måndag men det har börjat rinna rätt så mycket från utgående rör och även från ovansidan på ventilröret

Ja det är 22mm, får se ifall röris kan fixa det snabbt annars beställer jag delar, problemet är att det är gammalt skrot och lite skört.

Den röda ventilen är till inkommande vatten och den ventil som ses i bakkant till höger är till utgående v-vatten. Jag har vad jag vet ingen påfyllning för radiatorer samt värmesystemet.

Jag hade även behövt justera tempen på utgående vatten, är detta möjligt att installera som det ser ut idag, som det är nu så har utgående vatten samma temp som pannan och det är för varmt?
 
Redigerat:
Krilleman
Ventilen i bakkant på din bild är med största sannolikhet påfyllningen till värmesystemet! På ståendes ledning är det en vanlig avstängningsventil och på den liggandes ledningen är det en backventil. Men det är svårt att se hur det är kopplat på din bild.

Om du har samma temperatur på pannan som ditt varmvatten har du antingen ingen blandningsventil på utgående varmvatten på pannan, alternativt att du har en som är defekt. Finns flera tillverkare och sorter. Men alla har samma funktion. Tre anslutningar, kallt in, varmt in, blandat vatten ut.

2978_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ChristopherH
  • Laddar…
Krilleman
Hur gick det?
 
Hej,

Ursäkta sent svar, delar bytta och värmesystemet påfyllt, nu fungerar allt igen. Precis som du sa var det påfyllning på den ventilen men den var fast så jag fyllde från bottenventilen. Det var inte optimalt att sätta in blandingsventil så jag kommer försöka justera på blandarna i huset. Blir dock inte klok på ifall det fungerar.

Tack för all hjälp
Med vänlig hälsning,
Christopher
 
Hej,

Jag har nu ett liknande problem igen så postar i samma tråd.
Under helgen fick jag problem med att det rinner mycket vatten från expansionskärlet, oavsett ifall pannan värmer eller inte.

När jag stänger kallvatten in till varmvatten slingan så slutar det rinna från esp kärlet, trycket är 4,5 bar
När jag fyller på vatten i systemet (element) så rinner det ur samma rör från esp kärlet,

För att vara på säkra sidan så har jag bytt ventilrör, övertrycksventil osv, men det hjälper inte.

Pannan är gammal och planen är att köpa ny, dock inte just nu...

Jag förmodar läcka mellan varmvattenslingan och pannvattnet, finns det något lätt sätt att utröna ifall det är slingan som läcker eller "Läckande ventil" som är problemet? Ventilen i fråga går inte att vrida på och jag vill inte riskera att rören går sönder IMG_2174.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för input
 
Krilleman
Ta bort ventilen och proppa båda ändarna. Ev kan ju faktiskt backventilen täta och då behöver du ju inte tappa ur värmesystemet. Släpp på vattnet igen. Enda sättet att bekräfta att inte tappvatten läcker ut i pannvattnet.

Har du tur så slutar det att rinna ur säkerhetsventilen efteråt.
 
Hej!

Många tack för all hjälp.
Pluggat och klart men tyvärr så läcker det fortfarande till pannvattnet.

Det verkar inte helt lätt att byta kamrörsbatteri så jag förmodar att det inte är lönt. Någon som har någon ide om pris? Pannan är en gammal TMV från 70 med pelletsbrännare.

Med vänlig hälsning,
Christopher
 
Vänta nu! Sa du att trycket i radiatorkretsen är 4,5 bar? Det låter väldigt mycket.
 
Hej!

Nej 4,5 bar mätt vid ventilröret på inkommande vatten. När jag stänger inkommande vatten vid ventilröret så slutar det rinna ur expansionskärlet (öppen variant) så kan väl bara vara kamrörsbatteriet som läcker (?) .

/C
 
Aha! Puh :D
Jag läste väl slarvigt där.
4,5 är väl normalt med kommunalt vatten ja.
Det låter onekligen som en läcka på slingan, men det vore bra med nån slags översikt över systemet för att utesluta andra faktorer.
 
Krilleman
Eftersom du har påfyllningen på varmvattnet så utesluter inte avstängning på ventilröret något av alternativen läckage påfyllningsventil eller slinga.

Du måste proppa bort påfyllningsventilen för att bekräfta vilket alternativ det är.
 
Hej,

Tack för all input!!

Jag har kopplat bort påfyllningen till pannvattnet, nu gör jag det via tömningsventilen i botten på pannan.
Som jag ser det finns det inga andra vägar vattnet kan ta än via en trasig slinga till pannvattnet, bifogar lite bilder.
När jag stänger ventil på ventilröret slutar det rinna från skvallerröret på exp kärlet.

IMG_2179.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2181.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2182.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.