När det lagas fisk i köket kommer doften in i sovrummet i tilluften. Frånluftsdonet sitter ju i köket och sovrummet har tilluft. Kan det vara fråga om ett läckage i värmeväxlaren. Har Flexit sl2?
 
Är det kombidon? I sånt fall kan det bli återkoppling mellan avluft och uteluft. Det märks när man steker.
 
Vet inte riktigt. systemet är Flexi sl4 r Var kollar man? Det sitter väl ngnstans på utsidan.
 
Ja precis, ett kombidon kombinerar intaget för uteluft med utblåset för avluften. Jag satte på en förlängning på avluften för att slippa detta krux.

Har du däremot avluften på taket och uteluften tas någon annanstans, så kan det läcka inne i aggregatet.
 
Att det är ca 3% läckage i rotorväxlare trots renblåsningssektorn ,är väl känt och märks i vanliga fall inte men 3% av strömmingsstekning eller kålsoppekokning känns mycket trots att köksfläkten går på sidan av växlaren. De borstlist som delar från o tilluft vid växlarrotorn har naturligtvis svårt att hålla emot då oftast tilluftsfläkten sitter som sista del innan tilluftskanalen. Hade den suttit och blåst genom aggregatet hade garanterat inte fisksteket varit kännbart men man skulle heller inte kunnat skryta med 80% verkningsgrad.
 
Redigerat:
Det är ofta enkelt att mäta upp tryckbalansen över en roterande värmeväxlare. Det skall vara större undertryck på frånluftssidan så att läckaget blir uteluft in i avluften. Detta kan kräva ett extra spjäll på frånluften före aggregatet eller att (under-) trycket höjs i frånluftssystemet. En viss överföring sker också om man inte har en renblåsningssektor. Det finns frånluft inne i själva växlaren när den går över till tilluftsidan och den luften kommer då att följa med tilluften. En renblåsningssektor "tömmer" växlaren innan den går in i tilluften.

MEN det stora problemet är att lukten från den stekta fisken kondenserar tillsammans med fukt i växlaren när det är kallt ute. Förs över på tilluftsidan, förångas och kommer in i tilluften. En stor nackdel med roterande värmeväxlare.

Man kan väl anta att spiskåpan inte är kopplad till aggregatet utan har en egen fläkt? Det skulle i så fall vara "läckage" vid spiskåpan som smiter med i frånluften. Går det att minska "läckaget"? Bättre kåpa? Mer fart på fläkten?
 
Men hallå, alla moderna aggregat har bypass för spiskåpan. Stekoset passerar aldrig växlaren och kan inte "fastna" och recirkuleras via tilluften.

Läckaget i rotorn är minimalt och sker mellan från- och tilluft. Luft från spiskåpan åker raka vägen ut, utan att passera rotorn.

Har man obalans i aggregatet eller något är fruktansvärt otätt, ja då kan vad som helst hända. Förmodligen får man även andra problem, tex med att rotorn fryser.

Jag fick os-återföringsproblem när jag bytte aggregat. Det gamla hade väldigt dålig kapacitet i volymkåpan, så det blev aldrig rundgång. Men med det nya kände man os-doft i tilluftsdonen. Jag har kombindon, så jag förlängde utloppet på avluften med ett 60cm spirorör på utsidan och byggde in det i en inte alltför ful låda under takfoten. Nu doftar det inget alls när man steker.
 
Ett kombidon kan ju förstås vara boven i dramat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.