Usch. Vi hade ett takföretag hos oss i somras och de så det var lugnt och att vi inte behövde byta tak på 8-10 år. De skulle komma igen om 4 år och inspektera. skönt tyckte vi. Prioriterade då resten av huset och nu i renovering att bygga en övervåning i det som delvis varit vind.
Hus från 1800-talet tillbyggt kring 1920.

Snickarna har nu sett att det glipar på sidan av nocken och att det kommer in och rinner lite på murstocken när det blåser vågrätt och är nysnö.

Vi hade ju tänkt att isolera övervåningen nu med skum. Dumt om det är läcka och förstör skiten.

Kan man göra en snabblagning och ta bort pannor ca två rader från nocken och vänta med hela takbytet? Förstår ju att det kostar en del också då det måste vara ställningar runt hela huset, arbetet och material. Tänker ändå att hela pannor får sättas dit igen.

Taket byttes sent 70-tal och las på det gamla sticktaket. Det är betongpannor. I somras kom ett takföretag bytte lite pannor, hade skum runt/under plåt på skorsten, bytte plåt kring skorsten och gjorde takvård på taket.
De sa då (efter fuktmätning att det var lugnt och att de inte såg något farligt). De var införstådda med att vi skulle bygga en övervåning på vinden.

Frågor.
Kan vi laga provisoriskt och hur länge uppskattas det hålla?
Vad kan man räkna på pris/kvm? Antar runt 2000kr om vi skulle byta hela taket.

Har försökt få tag i takföretaget men de hör inte av sig tillbaka. Har de någon rättslig skyldighet iom inspektionen att hjälpa mig?
Vi hade ju bytt taket istället för renovering om vi hade vetat läget från början.

Har någon varit i liknande situation och hur gjorde ni då?
Jag vill helst dyka ned i sanden och strunta i det men då håller nog inte huset så länge till.
 
Jag hade tagit in flera takföretag och kollat vad de sagt om det hela. De som du har haft där verkar ju inte gjort ett så bra jobb. Är själv i färd med att byta tak med liknande förutsättningar som dig. Jag tog in 4 firmor som kollade på det, Då hade jag visserligen redan bestämt mig för att byta taket. Men tar man in flera firmor så får man ofta sig en rätt bra bild vad som borde göras. Du har ju annars onekligen hantverkare hos dig nu. Är det riktiga snickare borde de väl också kunna ge sig sin syn på ditt tak?

Hur mycket det kostar är väldigt olika beroende på förutsättningarna. Ta in flera firmor så får du en bild av vad det kostar. Har som sagt själv ett tak som du men där är mitt sticketak som ligger under väldigt dåligt. Plus att plåtanslutningar inte är helt korrekta på en del ställen. Så får att jag skulle sova gott så bestämde jag mig för att byta hela taket och göra det ordentligt. Hur du ska göra i ditt fall är väldigt svårt att svara på utan bästa svaret är nog att ta dit ett antal hantverkare.

Sen har väl de flesta väldigt mycket att göra nu så de tar nog i lite extra i offerterna. Är alltid bäst att ringa firmorna med om man vill ha tag i dem. Skickade bara e-post till en 5:e firma som jag bara ville kolla läget lite med. Det fick jag aldrig något svar på.
 
Företaget som inspekterade i somras har gått under jorden. Hör inte av sig. märkligt då det är ett företag som finns i hela Sverige.. .. Vi hade ytterligare två företag då som knappt inspekterade taket och bara sa "vi byter" och skickade likvärdiga offerter.

Har hört mig för hos olika snickare som jag är bekant med och egentligen borde vi byta kanske men vi har redan startat renoveringen uppe och det är så tråkigt att avsluta det. Vi har inte råd med både tak och inreda en hel vind. Ska vi byta är det ju inte bara taket utan det ska riktas osv. och jag vill göra det ordentligt när det väl görs.

Det lutar nu åt att provisoriskt laga. Lyfta på pannor i nock och två rader ned på var sida och plasta med nån typ av andningsplast (?) Firman som är hemma nu kan göra det på ca en arbetsvecka och med material så går det på 40-45000kr. går kanske att få det billigare men då tar det ju också tid.
Var billigare än vad jag trodde det skulle gå på iaf. Byggledaren sa att taket är fint i övrigt så det borde hålla ett tag till typ 10 år minst. Så vi har nog bestämt oss för det.
 
Är ju inget konstigt att det tar sig in lite snö/regn när det far horisontellt i luften. Särskilt inte på äldre hus. Och särskilt inte om undertaket är stickespån.

Självklart går det att fixa mer eller mindre provisoriskt. Ju mindre provisoriskt desto dyrare. Vad det innebär är omöjligt att säga utan att veta tämligen exakt vad felet är som ska åtgärdas, eftersom det styr vad som behöver göras.

Hoppas du vet vad du gör, eller att hantverkarna vet vad de gör, om ni ska använda skum i ett gammalt hus.
 
Du kanske ska ta in några offerter och se vad det kostar att lägga om hela taket med. Det är ju rätt mycket pengar du ska lägga på provisoriska lösningar om du lägger 40-50 tusen.
 
Oldboy ja vi är inte helt bekväma med skummet men de presenterade idén bra och det kommer inte vara skum överallt. Det finns olika sorters skum med olika sammansättningar och vi har pratat med flera som har lösningen och även flera snickare. Så vi får köra på det.
Bättre än glasfiber och träull.

Det är en glipa brevid nocken och det ska inte vara där. Så även om hhset
är gammalt så behövs det åtgärdas.

Vi har sedan tidigare tagit in offerter för taket och då det är strax över 300kvm så finns det inte ekonomiskt utrymme att byta allt nu om vi vill fortsätta med andra delar av huset. Taket är fint i övrigt och då känns den provisoriska lösningen inte så provisorisk ändå.
 
Du är inte den förste som fått läckage kring skorstenen på ett gammalt hus, trots nyligen gjorda förbättringar. Som Oldboy skriver, ibland regnar det horisontellt. Jag skulle skicka upp en riktig plåtslagare (som jag har referenser på) och be honom fixa det, för det brukar främst vara ett plåtproblem. Jag litar inte på takläggare som också gör plåtjobb, som är ett av de allra svåraste hantverksyrkena.
 
J justusandersson skrev:
Du är inte den förste som fått läckage kring skorstenen på ett gammalt hus, trots nyligen gjorda förbättringar. Som Oldboy skriver, ibland regnar det horisontellt. Jag skulle skicka upp en riktig plåtslagare (som jag har referenser på) och be honom fixa det, för det brukar främst vara ett plåtproblem. Jag litar inte på takläggare som också gör plåtjobb, som är ett av de allra svåraste hantverksyrkena.
var nånstans i landet? Vi bor 15 min från Karlstad C
 
Skiner inte solen jämnt i Karlstad? Börja med en riktig plåtslagare, sådana måste det finnas gott om i närheten.
Fråga någon som håller på med byggnadsvård, de anlitar bara kompetenta plåtslagare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.