Igår så upptäckte jag att det rann vatten vid inkommande rör för fjärrvärmen. Ringde och felanmälde och en stund senare kom en servicebil och när de tog bort skyddsplasten runt rören så konstaterades att läckan troligtvis beror på en läcka nånstans ute på gatan som leder till att vatten pressas in genom isoleringsröret. (Läckan är alltså inte i kopparrören utan det kommer genom isoleringen som omsluter dessa.

Detta har nu lett till att de måste gräva upp delar av min uppfart och troligtvis byta ut röret från huvudledningen in till min anläggning. Detta står ju fjärrvärmeleverantören för och inga kostnader ska väl drabba mig, men frågan är ändå om det finns möjlighet att kräva någon form av ersättning. Jag kan ju trots allt inte nyttja mitt garage förrän jobbet är klart och de kommer dessutom att behöva bila upp en del betong för att kunna komma åt sista biten av röret in i garage. Finns några regler som kan reglera detta (eller servitut?) eller gör jag rätt i att kräva nån form av ersättning för "sveda och värk"? :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.