Jag har ett garage där jag för några veckor sedan noterade att det uppstått fukt i några skarvar mellan gipsskivor på insidan, så blev att montera ner alla gipsskivor och riva ut all blöt isolering ovanför. Nu återstår att hitta vart vattnet har kommit in och fixa det innan det kan återställas på insidan.

Taket är ett låglutande tak av papp
Ett låglutande garagetak med pappbeklädnad och synlig plåtkant samt misstänkt fuktskada nära skarven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och jag har nu i dagarna lyckats identifiera att det troligen är under plåten längs kanten till vänster i bild som vattnet har hittat in (lite spolande med vattenslang ditåt gav upphov till lite droppande inne i garaget). Mer specifikt troligen runt skarven syns i bilderna nedan.
Låglutande paptak med plåtkant där vattnet kan läcka in, synlig rostig skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av skarven på ett garage med misstänkt vattenintrång vid plåtkant och en rostig skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu tänkte jag att jag skulle ta loss den där plåten för att se hur det ser ut under, men det var lättare sagt än gjort. Skruvarna var lätta att få bort, men plåten satt fortfarande fast. Jag gissar att den är klistrat/limmat i pappen också?

Däremot så visade det sig att skruven som satt där i den skarven hade börjat rosta (enda alla andra såg fina ut), så min gissning är att det är något runt den skruven som inte är som det ska vilket gör att vatten kan hitta in vid kraftigare regnväder i fel riktning.
Takpapp och plåtkant på ett låglutande tak med en rostig skruv i en skarv, möjlig orsak till vattenskada på garagetaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är nu hur jag går vidare för att se vad problemet är och åtgärda det. Gissar att jag på något sätt måste få bort plåten, men hur gör jag det, är det bara att med våld försöka dra loss den, eller riskerar det att skapa mer skador än nödvändigt och det finns något bättre sätt?

Eller är det i det här läget dags att göra ett nytt försök att få ut en takläggare för att titta på det (gjorde ett försök för drygt tre veckor när jag precis upptäckt felet och ringde en firma och fick beskedet hade de hade väldigt fullt men skulle svänga förbi nångång när de hade tid bara för att ta en titt på det, men det verkar ju inte ha skett än)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.