Har nu minglat med classic lady färg å målat köksluckor. Men d går inte få d slätt. Har en kompis som fick väldigt slätt resultat. Vad gör jag för fel. Eller är det någon skillnad i ut flytning på lady classic och lady supream finish????
 
Hur gör du? Vad har du för pensel?
 
Det är skillnad på Classic och Supreme. Classic är mer förlåtande för glada amatörer eftersom den är lösningsmedelsburen och därmed torkar betydligt långsammare.

Med det inte sagt att det är omöjligt att få bra resultat med vattenburen färg (och det lönar sig i längden både för dig och miljön). Komplettera gärna med en bild.
 
Har valt att måla köket själv för att det är ett jätte gammalt kök och vill ha så det ser lite penselstruktur. Som det va tidigare på luckorna.

Har använt supreme på en stomme och den flöt klart ut riktigt på på bara 1 strykning. Använde en riktig billig pensel.

Testat classic 40 på luckor. Och där en lackpensel för 70 spänn. Å det blir kraftiga ränder hur mycket det än målas. Flyter som inte ut tycker jag.

Underarbete, mattat ner tidigare färg Till 320 slippapper. Mycket slätt. Raka luckor inga kruseduller på dom. Blåst rent med tryckluft. Å målat enligt jag beskrev.
 
Står som ingenstans vilken tjocklek det ska vara på penseln.. spelar det någon roll... den ballare penseln är rätt smal och känns klart mjukare och är tjockare än den lackpensel jag köpt. Men vet inte om d spela så stor roll
 
den gröna har jag målat. och den andra är den gamla lucka 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
färgen. kanske lite svårt å se men den är lucka 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
rätt så slät,
 
Redigerat:
Roller kanske?
 
En pensel är som bäst när den nästan är uppsliten. Köp en bättre pensel och lägg på lite tjockare
 
Jag har inte målat med just den, men om den är vattenbaserad så brukar tricket vara att "vräka" på färg och jobba snabbt. Jag har t ex målat bokhyllesidor (200x40 cm) med vattenbaserad färg (tror ett det var Becker Servalack Aqua) som i princip såg sprutlackerade ut - helt slätt m a o.

Jag målade med pensel avsedd för vattenbaserad lackfärg och la på färgen snabbt och avslutade med att efterdra med långa penseldrag för att jämna/släta ut. Jag målade en sida i taget ock lät det torka liggande plant för att undvika rinningar. Bra också om du väljer att måla på en plats/en dag då luftfuktigheten inte är för låg eller att det är för varmt - det ger dig lite mera tid.
 
Det gamla är tydligen målat med pensel och just lady. Fast från typ 1985.

Ska fixa en tunnare pensel med mjukare borst å se om d blir skillnad.

Det är nu rätt fuktigt i luften å sen är ett ganska svalt i rummet så ska prova igen å se vad resultatet blir.

Just den luckan som är grön på bilden den är målad för 2 dagarseda. Å provade att lägga på rejält med för för att se vad som skulle hända men... Nä den lixom fastnar i läget när man drog pensel sist... Flyter ut kanske en aning. Har oxo provat nu en lucka med att måla tunnt. Å se vad d gör för skillnad.
 
Redigerat:
Kan d bli någon skillna om man målar ett lager vågrätt å ett lager vågrätt?
 
Izvek skrev:
Kan d bli någon skillna om man målar ett lager vågrätt å ett lager vågrätt?
Det blir rutigt
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
Haha mest troligt...
 
M
Spä färgen lite?
 
Skumt. Classic borde som sagt vara lättare, men å andra sidan så utgick den väl runt 2012 så du kanske bara jobbar med en gammal burk? Tänk på att handla penslar med naturborst till lösningsmedelsburen färg och syntetborst till vattenburen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.