Halloj, ska ge mig på ladugården hemma.
Gården är från 1929.
Takbyte står först på listan.
Undrar om någon har bytt tak på en med liknande konstruktion och hur ni har gått till väga?
Det grova timret bär upp en nock”stock”
Finns 6st på 20m
Det sträckade är ”takstolar”(timmer i 7-15cm diameter, cc 70-80cm) som enbart vilar på en väggen och löper fritt i luften upp och ligger på nock”stocken”. Ovanpå ligger plank som råspont och sen papp som ytskikt.
Allt är fräscht förutom en av dessa tunnare som agerar takstol.
Idag ligger det papp på som all snö fastnar på, det nya blir plåt. Betydligt lättare och snön glider dessutom av så det kommer ju bli mindre belastning på taket.
Min tanke är att antingen byter jag ut allt och ställer 45x120 på högkant på samma vis som dom ligger nu eller så utnyttjar jag det gamla.
Hur har nu gjort/tänker ni?
 
  • Handritad skiss av en ladugårdstaks konstruktion med nockstock och takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle försöka få dit någon sorts dragband nedtill på de där saxtakstolarna som bär åsen. Nu trycker de ju ut väggarna.

Om gamla takkonstruktiuonen är frisk är det väl bara att riva bort pappen och lägga ny plåt på gamla underlaget. Om det är tätbrädat under behövs egentligen inget undertak för det blir ingen kondens.
Om en karvil (sån där klen rundstock som fungerar som takstol) är rutten så skulle jag ta en tigersåg och såga av spikarna och ta bort den och trä in en ny likadan och spika fast.
Om du tycker att karvilan är för klena kan man ju trä in en ny planka till exempel 2x4 mitt i varje mellanrum så blir det dubbla antalet karvilar.
 
H heimlaga skrev:
Jag skulle försöka få dit någon sorts dragband nedtill på de där saxtakstolarna som bär åsen. Nu trycker de ju ut väggarna.

Om gamla takkonstruktiuonen är frisk är det väl bara att riva bort pappen och lägga ny plåt på gamla underlaget. Om det är tätbrädat under behövs egentligen inget undertak för det blir ingen kondens.
Om en karvil (sån där klen rundstock som fungerar som takstol) är rutten så skulle jag ta en tigersåg och såga av spikarna och ta bort den och trä in en ny likadan och spika fast.
Om du tycker att karvilan är för klena kan man ju trä in en ny planka till exempel 2x4 mitt i varje mellanrum så blir det dubbla antalet karvilar.
Hej! Ja det sitter några såna med jämna mellanrum längsmed taket. Men tänker sätta dit fler sen när allt uppåt är klart, karvilar ja, då har man lärt sig något nytt! Tack
Man nojar nog i onödan, den har ändå håller med dessa karvilar sen tidigt 1900-tal. Så uppenbarligen håller det, och taket kommer ju bli lättare med plåt än med pappen som ligger nu.
Helst vill jag ju bevara så mycket som möjligt av den gamla konstruktionen för det är en förbaskat cool ladugård! Men den får ju inte vara dålig.
 
Hej, väcker liv i tråden och hoppas någon kan hjälpa mig. Jag fogade några hörn i vårt nya kök med Casco Byggfog, har försökt reda ut va det är för Kemi i den men det framgår inte... Hur som helst fogade jag och när jag sedan skulle måla över fogen med linoljefärg såg det först bra ut. Jag väntade några dagar men färgen torkade inte på fogen. Jag skrapade då bort fogen och försökte få bort den feta filmen med rödsprit men det fungerar inte, har även provat att slipa men det går inte heller utan geggar bara ihop sig. Någon som har någon ide på hur jag kan få bort den feta filmen på trät?
 
P Petrus1979 skrev:
Hej, väcker liv i tråden och hoppas någon kan hjälpa mig. Jag fogade några hörn i vårt nya kök med Casco Byggfog, har försökt reda ut va det är för Kemi i den men det framgår inte... Hur som helst fogade jag och när jag sedan skulle måla över fogen med linoljefärg såg det först bra ut. Jag väntade några dagar men färgen torkade inte på fogen. Jag skrapade då bort fogen och försökte få bort den feta filmen med rödsprit men det fungerar inte, har även provat att slipa men det går inte heller utan geggar bara ihop sig. Någon som har någon ide på hur jag kan få bort den feta filmen på trät?
Hej! Jag har tyvärr inget svar på din fråga, jag fogade med vanlig övermålningsbar fog och målade med riktig målarfärg.

Dock kul att du bumpade tråden! Håller just nu på för fullt med renoveringen av ladugården.
Ena sidan är klar, den var såpass bra att jag la plåten direkt på läkten som är spikad igenom spånet.
Andra sidan blir att riva ner till takstolarna och regla om med ny läkt mm.
Och en del som var så dålig så jag säger adjö!
Spännande tak att klättra runt på, man får riva framför sig hela tiden så man ser vad man står på.
 
  • Delvis renoverad ladugård med ny plåt på ena takhalvan och riven konstruktion på den andra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbeten i en ladugård med exponerade takstolar och läkt där några plankor har tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av ladugårdstak med ny plåt på ena sidan och gammalt trasigt spåntak på andra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av ladugård med delvis raserat tak och synliga takstolar bland spillror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat och mossbelagt ladugårdstak med delvis bortriven plåt och synliga takstolar, omgivet av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Petrus1979
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.