Av olika skäl var vi tvungna att byta ut bänkstommarna i samband med vår köksrenovering.

Vi slog till på IKEA-stommar, bl.a. för pris och faktiskt också för att de är så rejäla (18 mm spån). Vi återanvänder luckor m.m.

Det finns bara ett krux. De gamla stommarna var tunnare (16 mm), vilket gör att innerbreddmåttet på IKEA-stommarna är mindre än de gamla. Det medför problem i ett avseende. De gamla lådorna får inte plats på bredden i stommen. Det saknas ca 4 mm.

Eftersom stommen är 30 cm finns det inte några IKEA-lådor till den (endast 40 cm och uppåt).

Är det någon som har tips på vad man kan göra. Finns det lådor som passar på bredden till vår stomme att få tag på? Vi vill för övrigt kunna återanvända lådfronterna, eftersom det skall stämma med luckorna.
 
Just den skenan byggde för brett på gamla lådor med massiv sida som jag försökte modernisera. Det fanns inte plats i sidled. Behövde fräsa ett brett spår ca 7 mm djupt. Jag skruvade fast en bit golvspånplatta på den billga cirkelsågen för att den skulle bli stabil och ställde sågdjupet och sågade två spår. Sedan pillade jag bort mellanstråket med ett stämjärn. Det fungerade fint.
 
Tack Fredrik.e för det sista förslaget. Det skulle sannolikt kunna lösa mina problem relativt enkelt. Då behöver man ju bara kapa till bakstycken i rätt (och samma) mått samt dito bottnar. Framstår som betydligt lättare än att försöka snickra till något själv och måtta in med utanpåliggande alt. nedfrästa beslag.

Finns det något förslag på hur man bäst gör med infästningen av fronten? Där finns idag tre borrade hål för plugg på vardera sida, som sannolikt inte stämmer med infästningen av lådsidorna. Det måste ju bli väldigt hållfast, som man sliter i lådorna. Finsnickarkunskaperna räcker inte till för min del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.