jag ska fräscha upp köket och har 2 alternativ
- ena är att köpa nya luckor och någon stomme + byta ut gamla lådor från 1969 till moderna varianter.
Det andra alternativet är att helt byta ut köket. se exempel i bifogade filer

jag är sugen på att bara ha lådor i bänkskåpen inkl vid diskbänken.

vad är din erfarenhet av lådor kontra dörrar (och då kanske utdragbara hyllor)

bra resp dåligt?
 
  • ikeaversion1bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ikeaversion1bild2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ikeaversion1bild3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ikeaversion1bild4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lådor, lådor, lådor. När man har dörrar har man ändå en tendens att lägga sakerna i en låda och sen ställa lådan innanför dörren. Likabra att ha en låda med en gång då.

Enda nackdelen jag kan se med låda är att de stjäl lite mer plats, men å andra sidan är det lättare att packa mer effektivt i en låda än i ett skåp.
 
Mina 2 senaste kök har jag haft lådor och i mitt kommande som jag ska göra i höst är allt annat uteslutet :)
 
användern örnskåp typ 90x90 elelr har ni annan lösning

var och kände på några hörnskåp på HTH och Epoq och tycker att de inte kändes bra. Luckorna stänger inte mjukt och de verkar kunna slå i lådan närmast med risk för skador.

Sentens hade en bra lösning med att luckorna följde med in i skåpet när man snurrade på karusellen - men Sentens är troligen för dyrt för min budget. kommer inte ihåg hur IKEAs funkade.

Vill nog ha lådor iallafall men är osäker på hur jag ska lösa vid vinkeln utan att lådorna tar i diskbänkslådorna.
 
En fördel med dörr är att du får en överblick vad som finns i skåpet med en gång. Med lådor tvingas man öppna den ena lådan efter den andra bara för man har glömt i vilken låda som grejen ligger i. Jag föredrar skåp med dörr och trådhyllor som går att skjuta ut.
 
Tigersågen skrev:
En fördel med dörr är att du får en överblick vad som finns i skåpet med en gång. Med lådor tvingas man öppna den ena lådan efter den andra bara för man har glömt i vilken låda som grejen ligger i. Jag föredrar skåp med dörr och trådhyllor som går att skjuta ut.
Jag håller verkligen inte med, först måste man sätta sig ned på huk, och då ser man ändå bara det som står längst ut, för att både se och få tag i det som står innanför måste man först plocka ut de yttersta grejerna, sen ta det man ska ha, om det nu fanns i skåpet man öppnade, å sen ställa tillbaka alla grejer man var tvungen att ta ut för att komma åt det man skulle ha, och sen kan man stänga dörren igen. Mycket snabbare då att öppna och skjuta igen en låda extra innan man öppnar rätt och bara plockar rätt ut det man sökte. Men de e bara vad jag tycker ;)

Högskåp är en lite annan story, där kör man med trådhyllor fästa i dörren, så när man drar ut dörren följer alla lådor med samtidigt och man har åtkomst från bägge sidor. Det är mer en skåstor multilåda än ett traditionellt skåp med dörr egentligen. :)
 
Lådor är melodin. Rymmer mer p.g.a. att man kan komma åt allt. Vi har skåp med luckor där det finns prylar vi inte sett på åratal längst in.
 
Lådor! Inget tvivel alls. Älskar mina lådor. Och man "lär" sig snabbt i vilken låda man förvarar vad, så det tycker jag inte är något bekymmer. Bra översikt. Bra nyttjande av utrymmet. Ser inte en enda nackdel!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.