Hej

Skulle det fungera att placera laddstationen så här, det är den skuggigaste platsen.
Det står ju i manualen att guiden måste gå rakt ut 2m från stationen.
Med denna blir guiden bara rakt ut 65 cm.

Planritning som visar en tänkt placering av en laddstation nära ett hus och en altan, med angivna mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Funkar det att ställa laddstationen på snedden i hörnet,
Diagram över en hörna av ett hus med en snedställd laddstation markerad i rött och dimensioner på 2,4m.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska prova men det blir en tvär sväng på guiden som ska gå till bortre delen av gården.
 
Håller på och provar men håller på och blir tokig.
Kan inte kalibrera Guide kabeln för ut.
Robotgräsklippare vid laddstation med synlig guidekabel och begränsningskabel på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har markerat guidekabeln
Klipparen kan följa den hela vägen in men när den ska kalibrera för ut bli det fel.
Den backar ut, åker höger, vänder, kör förbi guide kabeln, kommer till begränsningskabeln och ger felmeddelande.
 
Vad får du för felmeddelande? Har du råkat korsa begränsningskabeln så att klipparen tror att den är på fel sida, eller vad felas?

Får du inte guidekabeln att funka så börja utan den. Så länge du har en rätt lagd begränsningskabel så ska klipparen gå att köra oavsett hur (om) du har lagt ut begränsningskabel eller ej.
 
När jag håller in 0 för att få menyn väljer avancerat/kalibrera/guide kabel så backar det ut kör lite fram och tillbaka och ger ett felmeddelande att den inte kunde kalibrera guide kabeln.

När jag kör vanligt så får jag ett felmeddelande varje gång den startar.
 
Begränsningskablarna ligger för nära ut med sidorna på laddstationen. Rekommendationen är minst 2 meter rakt ut åt sidorna innan man svänger av med kablarna. Du kan testa att öka backsträckan vid start så den backar ut längre. Eller får du flytta laddstationen så begränsningskablarna går rakt ut åt sidorna en bit innan dom svänger av. Testa att flytta den in åt i området mot kameran. När den väl är kalibrerad tror jag du kan flytta tillbaka den igen. När den kalibrerar så backar den ut. Svänger 90 grader och kör tvärs över guidekablarna hela vägen ner till begränsningskablarna och ligger den då för nära så vill den inte godkänna det.
 
Redigerat:
Det är precis så den beter sig nu backar den ut svänger 90 ut till högra begränsning vänder kör ut till andra begränsning backar och piper.. Nu har jag 190 mellan begränsnings kablarna med guiden mitt emellan.
Hur långt tror du det måste vara mellan begränsningskablarna för att godkännas?
 
Nu har jag provat med 2m mellan begränsning fortfarande fail och nu kan jag inte få ut mer. Nu måste jag titta på platser med solljus hela dagen. Kan få ungarnas bollar på sig eller vara lättstulen. Lite skit att man inte på en så här dyr produkt inte kan ställa in detta.
 
2 meter rak kabel på båda sidorna om laddstationen är rekommendationen. Nu har du laddstationen i ett hörn och det är inte att rekommendera. Begränsningstrådarna kommer för nära på sidorna om laddstationen. Placera laddstationen där tråden går rakt och så du får minst 2 meter kabel på varje sida om stationen som går rakt ut åt sidorna. Dessutom ska laddstationen helst stå placerad i nära anslutning till den största klippytan.
 
Du kan ha laddstationen där den står. Det fungerar ju. Men för att få bort felmeddelandet om guidekalibrering så måste den utföras först. Sen kan du ställa tillbaka stationen. Den behöver helt enkelt mer yta på sidorna om laddstationen för att klara kalibreringen.
 
Då måste jag flytta hela laddstationer till ett annat ställe kalibrera och sedan flytta tillbaka den.
 
Låter stökigt. Är det solinstrålningen du bekymrar dig över?
Du bygger enkelt ett litet hus till din robot när du har hittat en bra plats.
 
Om du vill bli av med meddelandet ja. Annars funkar det väl som det är? Ett hus är ett bra förslag. Skyddar mot bollar och sol. Dessutom kan du då placera laddstationen där den ger roboten dom bästa förutsättningarna att fungera bra och som det är tänkt. Det är ju dumt att köpa en dyr robot och inte ge den goda förutsättningar till att fungera bra.
 
Det är väl därför man köper en dyr robot? Har man (eller kan man fixa) goda förutsättningar klarar man sig ju med vad skit som helst. ;)
 
  • Gilla
Leahcim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.