Hej
Har problem med att min R50Li inte laddar. Går man in i servicemenyn så visar den typ -12mA i laddström. Detta har hänt ett par gånger om året dom senaste säsongerna men då har det hjälp att bara bryta spänningen så har det funkat igen. Men nu hjälper inte det längre.

Har testat följande

Provat klipparen i grannens laddstation och då laddar den.
Provat grannens klippare i min laddstation och den laddar då inte.
Mätt följande:
1. Mätt på powersupplyen och den ger stadigt 28VDC
2. Mätt på laddblecken när klipparen inte är ansluten , ger då ca 27,5 VDC
3. När klipparen ansluts till blecken så sjunker spänningen till ca 19,5VDC, power supplyen ger dock fortfarande 28VDC stadigt.
4. Tar bort klipparen och då stiger spänningen till ca 27,5VDC igen på blecken.

Kan tyvärr inte prova med grannens power supply i min laddstation då dom har olika spänning och kontakt.

Med ovan känns det som jag kan utesluta att felet sitter i klipparen, eller power supplyen då den i alla lägen ger 28vdc stadigt..

Eftersom spänningen ut från PS ibland skiljer från spänningen på laddblecken antar jag att det sitter något styrkort i laddstationen? Någon som har erfarenhet av dessa eller tips på felsökning??
 
Det låter som kabeln/kontakter mellan trafo och laddstation inte riktigt är frisk. Det blir ett spänningsfall när strömmen ökar i kablaget.


Mig veterligen så går full trafospänning direkt ut på laddstationens laddbleck, ingen styrelektronik i laddstation är där involverad.
 
E etompau skrev:
Det låter som kabeln/kontakter mellan trafo och laddstation inte riktigt är frisk. Det blir ett spänningsfall när strömmen ökar i kablaget.


Mig veterligen så går full trafospänning direkt ut på laddstationens laddbleck, ingen styrelektronik i laddstation är där involverad.
Tack
Provade nu att resistansmäta mellan pin i laddkontakten och laddbleck. På ena var det näst intill 0 ohm men på den andra ca 40kOhm!! Något på spåren så jag skruvade isär laddstationen. Blev två slutsatser
1. Trafospänningen går via kretskortet ut till laddblecken. Dock osäker på vad kortet gör med den, gissar på att det sitter någon form av säkring.
2. När allt är ok är det raka spåret genom kortet. D.v.s. skall vara nära noll i motstånd.

Tror jag hittade felet :). Motståndet uppstår på ledningen ut från kretskortskontakten till laddblecket. Märkte då att muttern som fäster kabeln till laddblecket var lös. Har nog varit så i flera år och därför felet kommit ibland bara. Har gjort rent allt och dragit åt muttern men hann inte skruva ihop laddstationen och prova igår. Är på resa ett par dagar men återkommer med resultat...
 
Redigerat:
Har varit ut för liknande fenomen. Det är så att Husqvarna/Gardena använder brickor i papp (eller något liknande) mellan skruvens huvud och blecken, vilket förmultnar med tiden, som gör att det blir glapp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.