Hej, alla hjälpsamma eldare!

Kan någon hjälpsam själ förklara vad som händer om jag skruvar igen den översta ventilen av de tre som finns på den här laddkretsen?
 
  • laddpaket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag trodde själv att vattnet skulle forsa från tankens botten till pannan och tillbaka till toppen på tanken med en rasande fart.
 
Du stryper återcirkulationen men är vattnet ganska kallt så stryper termostaten så mycket att det inte blir så stort flöde från tanken.

Vad är det du vill uppnå?
 
Jag hade en tanke om att jag skulle skjutsa runt vattnet med lite hastighet för att blåsa bort eventuella luftbubblor eller skräp eller något annat som kanske hindrade cirkulationen i vattenmanteln.

Men resultatet blev bara att kaminen började väsa på ett obehagligt sätt (kokning på gång).

Det konstiga är att kaminen väser på samma sätt när det brinner häftigt, utan att temperaturen på vattnet stiger. Om jag då slår på cirkulationen på högsta hastighet så slutar väsandet. Jag begriper inte hur det kan vara så... Det känns ibland som att vattnet inte cirkulerar på ett korrekt sätt i vattenmanteln. Vet inte ens om något sådant är möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.