Vilken skall man välja en laddomat 21-60 eller den gamla beprövade laddomat 21. Någon som vet..
 
21-60 är bra, jag har kört med en sån i 1,5 år.. :)
 
Jo jag har sett det. men jag har en 21a som drivmotorn är kass på så frågan är om jag skall köpa en ny motor för 1400 spänn eller om jag skall köpa en helt ny 2160. Frågan är vilken som är best av dom.
 
Krilleman
Jag har också en 21-60, skönt att ha riktiga kulventiler med handtag den dagen man ska in och byta/serva något! Och för den skillnaden du nämner skulle jag köpt en ny!
 
Ja då får det bli en 21-60 hittade i tyskland för runt 2300 en tusing billigare en Rinkaby. Vad skall det vara för gradantal på termostaterna.
 
Krilleman
Saxat härifrån:

Det bästa är att bara elda ”ett varv”, d v s elda tills tanken blir varm i botten och sluta där. Risken är att kylningen till pannan ej blir tillräcklig i slutskedet och pannan kokar/bryter. Man kan prova att byta termostatpatronen i laddomaten till en patron som öppnar vid högre temperatur. På detta sätt höjer man laddningstemperaturen under hela eldningen, vilket gör att man kan få en högre temperatur i tanken ända ner till botten.

Exempel: Ni kör med 72°-patron och får 80°C i tanken. Byte till 78°-patron innebär en höjning med ca 6°C = 86°C.
Man kan även prova att sänka hastigheten på pumpen till tvåan. OBS ej ettans hastighet.
 
Tackar.
 
Jag hade 83 graders termostat i min.. (y)
 
xdigger skrev:
Jag hade 83 graders termostat i min.. (y)
Vilken laddtemp fick du med den? Vilken temp i pannan?

Funderar på att byta upp, men vet inte helt om det vill fungera......därför söker jag lite erfarenheter :)
 
Är nog inte fel att ha relativt lågt vald termostat tex de vanliga kring 70 grader, när tankarna är fyllda kommer det som brukar skrivas "andra varvet" här på forumet. Då är det bra att returen inte ligger högre så att flödet räcker för att hålla undan effekten vid högre difftemp. För många är det normala sättet att toppladda ackarna, ligger termostaten för högt är risken att man går i kok när den hetare returen dyker upp efter första omgången. Man behöver inte tänka så mycket på hur mycket som ryms i ack vid ilägg om man kör lite lägre termostattemp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.