2 155 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Laddomat.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 288 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 288 inlägg
Enligt termoventiler har den utgått. Så valet är lätt.
http://www.termoventiler.se/index.php?sida=produkter&undersida=laddomat
http://www.termoventiler.se/index.php?sida=produkter&undersida=laddomat
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 288 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 288 inlägg
Saxat härifrån:
Det bästa är att bara elda ”ett varv”, d v s elda tills tanken blir varm i botten och sluta där. Risken är att kylningen till pannan ej blir tillräcklig i slutskedet och pannan kokar/bryter. Man kan prova att byta termostatpatronen i laddomaten till en patron som öppnar vid högre temperatur. På detta sätt höjer man laddningstemperaturen under hela eldningen, vilket gör att man kan få en högre temperatur i tanken ända ner till botten.
Exempel: Ni kör med 72°-patron och får 80°C i tanken. Byte till 78°-patron innebär en höjning med ca 6°C = 86°C.
Man kan även prova att sänka hastigheten på pumpen till tvåan. OBS ej ettans hastighet.
Det bästa är att bara elda ”ett varv”, d v s elda tills tanken blir varm i botten och sluta där. Risken är att kylningen till pannan ej blir tillräcklig i slutskedet och pannan kokar/bryter. Man kan prova att byta termostatpatronen i laddomaten till en patron som öppnar vid högre temperatur. På detta sätt höjer man laddningstemperaturen under hela eldningen, vilket gör att man kan få en högre temperatur i tanken ända ner till botten.
Exempel: Ni kör med 72°-patron och får 80°C i tanken. Byte till 78°-patron innebär en höjning med ca 6°C = 86°C.
Man kan även prova att sänka hastigheten på pumpen till tvåan. OBS ej ettans hastighet.
Är nog inte fel att ha relativt lågt vald termostat tex de vanliga kring 70 grader, när tankarna är fyllda kommer det som brukar skrivas "andra varvet" här på forumet. Då är det bra att returen inte ligger högre så att flödet räcker för att hålla undan effekten vid högre difftemp. För många är det normala sättet att toppladda ackarna, ligger termostaten för högt är risken att man går i kok när den hetare returen dyker upp efter första omgången. Man behöver inte tänka så mycket på hur mycket som ryms i ack vid ilägg om man kör lite lägre termostattemp.