Håller på att byta ut en gammal vedpanna till en Focus PE-20. Den har som bekant inbyggd shunt, men eftersom det befintliga systemet har allt som hör till med laddomat, acktankar, shuntar osv så blir det lite kaka på kaka med den inbyggda.
På PE-20 finns det en anslutning nära botten som benämns "hetvattenanslutning" i aktuell manual, och "källarretur" i en äldre upplaga. Kan jag använda denna, samt expansionsanslutningen i toppen och koppla den som en traditionell vedpanna?
 
Hoppas mina rader kan hjälpa dig. Har en likadan panna. Funkar kanonbra för mig. Eldar med havrebrännare som går in på sidan.
Vi har gammaldags system med öppen expantion. En extra egen krets som går utanför vanliga shunten går till ett element till övervåningen samt ett till badrum i källaren. Returen från dem går in i botten å bak på pannan.
Sedan har jag installerat en värmepump å returen från den går in på samma ställe. Eller snarare, tar ut kallvatten till värmepumpen där. Längst fram till vänster på toppen finns ett extra uttag för Expantion. Där låter jag varma vattnet från värmepumpen komma in. Det var tvektveksamt men funkar bra.
I ditt fall, du skall ansluta pannan till acktank mm så skulle jag ta ut varmvattnet just där till tanken å returen från tanken där nere baktill. Shunten låter du sitta i å tar bort anslutande rörern å bara pluggar dem. Men shunten skulle jag låta stå i öppet läge ändå för inre cirkulation.
Den inbyggda kopparspiralen för tappvarmvatten har jag anslutit i sere å före en elektrisk V:V: beredare. Är pannan varm så går ju inte elen på. Är pannan kall så värmer det elektriska, har fungerat kanon i över 10 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.