Hej.

(Tror att detta inlägg hamnade i fel forum)

Jag har en fundering.

Jag har en Atmos DC30S panna och tre 500l Acktankar. Det som händer när jag eldar är att tankarna går upp i 80 grader. Sedan sjunker det ganska snabbt till 765 för att sedanplana ut. Jag förmodar att det är laddomaten somstänger vis 65 grader och att vattnet inte cirkulerar via pannan. Kanman på något sätt göra att tankarna inte sjunker så fort...

Kan man ställa Rökgastermostaten att den stänger fläkten vid t.ex ca 150 grader för att låta glöden hålla pannan varm? jag förmodar att laddomaten inte går att ställa om så den stänger vid högre temp det är en 21-60

Eller har ni några andra tips?
 
J
Laddar du dom i serie eller paralellt
 
Parallellt
 
En fråga bara, när tankarna är varma har du 80 grader även i botten på dom då?
 
  • Gilla
msjoqvist
  • Laddar…
J
B Bizmarck skrev:
Parallellt
Det är nog så att du tar ur värme parallellt med
Vid eldning så kommer den första tanken att få största flödet och andra tanken lite mindre , samt sista få sämst , vatten går alltid lättaste vägen , när pannan då kallnar ner och inget matarflöde finns , så kommer en självcirk att bli mellan tankarna och ska balansera sig i skiktningen . Det blir rundgång mellan tankarna
 
Så här ser graferna ut senaste dygnet och sista tre dagarna
Tank1 är med beredare..och den står närmast pannan. är det ett normalt beteende hos acktankar?

tank3topp.png

3 senaste dygnen:
TP3dygn.png
 
Tycker det ser ut som du har en 65 graders (ca) termostat i laddomaten. Eftersom panna och tankar följs åt ner dit, sen börjar botten bli kallare. Prova med att höja rökgastermostaten och se om pumpen slutar cirkulera vattnet i tid, annars måste du sätta i en varmare termostat i laddomaten. För just nu har du cirkulation mellan panna och tankar efter du eldat, som kyler av dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.