Pannan stängde ner när den blev för varm ikväll. Laddomaten blinkar grön, blå, röd x5 och börjar sen om igen. Hittar inte felkoder i ngn manual. Någon som vet?
(Ev termoventilen? Har en ny liggande som jag kan testa imorgon när den svalnat av)
 
En närbild av en Laddomat-ventil med modellbeteckningen LM-6 A. Ventilen är ansluten till en kopparrörledning och visar märkdata och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
Har hittat en uppgift om att det kan vara ett givarfel. Någon som kan bekräfta det i så fall? Å var sitter givaren på en Baxi bonus Light?
 
Nu kanske du redan har löst problemet men mitt inlägg kan vara till hjälp för andra som har liknande problem.
Du skriver att pannan stänger ned på grund av hög temperatur och att det kan vara en givare som är defekt, då är det närmast att tro att det är givaren för rökgastemperaturen och den sitter i övre bakkant på pannan i anslutning till rökröret till skorstenen är ansluten på pannan.
Rökgastermostaten har till uppgift att starta laddomatens cirkulationspump. Snurrar inte den så kan det vara ett givarfel. Det går att motståndsmäta givaren, värdet som en fungerande givare skall ha kanske finns i pannans manual, om inte så är baxi bra att rådfråga.
Om du redan löst problemet så undrar jag hur du löste det?

Tillägg: Den blinkande cirkulationspumpen motsäger min analys om rökgastermostaten.
 
Redigerat:
Tack! Ska lyfta på locket och kika vart sladdarna från pumpen går men det du skriver verkar vettigt. Blinkande lampor kan vara givarfel.
 
Fick bra hjälp av de som nu inkorpererat thermoventiler i sitt hägn och Baxi. Det var pumpen som gett upp. Felkoden blinkande lampor säger "sitter fast" .
Har nu bytt och den funkar som vanligt.
Bifogar felkoderna.

Felbeskrivningstabell för pump med möjliga orsaker och lösningar, inklusive felkoder och avsnitt för åtgärder vid problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.