Jag kan inte mycket om hur man kopplar värmesystem, men hoppas att jag kan förklara mitt "problem" i alla fall - om det nu är något problem.

Jag har köpt en 750 liters tank med vvberedare från Strömsnäspannan, som ska kopplas till min kökspanna via laddomat 21.

Min rörmokare påpekade att han helst inte ville blanda ledningarna till radiatorerna med de som går till pannan via laddomaten. Enligt laddomatens broschyr har han rätt (se bild): vattnet ska gå från pannan till tanken, och sedan ut på radiatorerna via en annan ledning.

Det finns dock inte så många anslutningar på tanken, och enligt tillverkarens skiss, så ska man kunna koppla radiatorerna på samma krets/slinga (eller vad det nu heter...) som tilloppet från pannan, och styra flödet med shunten.

Finns det något rätt/fel här?

Vilka problem kan uppstå med den lösning som Strömsnäspannan förordar, men som Termoventiler avråder från?

Mycket tacksam för svar!
 
  • stromsnas.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • rätt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Funkar fint att ha shunten på samma ledning som laddomaten, skulle säga att det funkar bättre p.g.a. att du får ut hetvatten till radiatorerna direkt laddomaten öppnat vilket gör att shunten kan minska och du får snabbare varmvatten samt bättre skiktning än vid en separat anslutning ex. i toppen. Du får även in kallt returvatten till pannan mot slutet av eldningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.