Har gamla typen av laddomat 21 som fungerat bra i 15-20 år. I samband med pannbyte 2015 passade jag på att byta pumpen ( Rinkaby). Den har fungerat bra , men nu började pannan koka pga att pumpen inte roterade. Direktkoplade 220v till pumpen men det hjälpte inte. Den "morrar" bara tyst - lika i alla lägena. När temperaturen gått ner provade jag koppla i o ur ena kabeln på kondensatorn och lyckades få igång motorn. Hördes tydligt med stetoskåp - ljudet ändrades tydligt när jag vred på hastighetsvredet. Lät den gå på högsta (4) över natten, men i morse hade den stannat - bara brummade.
Är det troligt fel på kondensatorn?

Närbild på laddomat pump och kondensator med synliga ledningar och inställningsrattar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av kondensatorn till en laddomat 21 med tekniska specifikationer tryckta på etiketten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Staffans2000
Kondensatorfel är vanligt. Prova med att byta. Den kostar inte många kronor.
 
E
Ladda ur kondensatorn bara innan så du slipper få en stöt, det är en ganska kraftig konding där.
 
Har nu provat med kondensator från en skrotad dränkbar pump med ungefär samma effekt som laddomatpumpen. Den ser ut som ny och är på 4 mF. Pumpen startade inte!
Som ni ser på bilden ä det svårt att läsa av originalkondensatorn. Ser ut som xx/6 mF.
Undrar om jag blivit lurad av Rinkaby/perfecta/Wilo? Är det ett gammalt hopplock jag fått?
Kondensatorns utvändiga skick! och den är märkt 02.95. Själva pumhuset är märkt Perfecta. På märkskylten har man klistrat på en lapp där man handskrivit prod.nr och beteckning. Tyvärr vetter denna sida mot pannan så jag kan inte fota, bara kolla med en spegel.
 
Lossa centrumskruven och känn med en skruvmejsel om pumpen går trögt. Det kommer lite vatten så bränn dig inte om vattnet är varmt!
 
Finns ingen centrumskruv ( brukar vara mässing med spår för skruvmejsel).
Finns en plastmojäng med mönster som vrider sig när jag ändrar betraktningsvinkel.
 
Plastproppen kan du nog bända loss så finns skruven där under.
 
B BGA skrev:
Är det ett gammalt hopplock jag fått?
Det verkar konstigt att du har fått en grön drivsida, de som säljs idag är silverfärgade, även som reservdel till gamla Laddomat 21.
 
Blanda inte ihop mikro och milli det blir inget bra.
 
Vad gör man inte för lite spänning en lördagskväll...
 
  • Gilla
IconicMoose
  • Laddar…
Är den inte på 2,6mikrofarad då?
Är du säker på att pumpen byttes. Den där verkar ju vara klart äldre än från 2015.
 
Den nya kanske ligger i byrolådan fortfarande?
 
J
Den gröna där är en grej som visar att den roterar , vet inte namnet på den , men visar som en rotation .
Under sitter nog en plugg , öppnar du och kan hjälpa igång pumpen med en mejsel i hålet och den snurrar på så är det troligtvis kondingen som är dålig , pumpen orkar starta
 
E
B BGA skrev:
Har nu provat med kondensator från en skrotad dränkbar pump med ungefär samma effekt som laddomatpumpen. Den ser ut som ny och är på 4 mF. Pumpen startade inte!
Som ni ser på bilden ä det svårt att läsa av originalkondensatorn. Ser ut som xx/6 mF.
Undrar om jag blivit lurad av Rinkaby/perfecta/Wilo? Är det ett gammalt hopplock jag fått?
Kondensatorns utvändiga skick! och den är märkt 02.95. Själva pumhuset är märkt Perfecta. På märkskylten har man klistrat på en lapp där man handskrivit prod.nr och beteckning. Tyvärr vetter denna sida mot pannan så jag kan inte fota, bara kolla med en spegel.
Det står nåt med 6 mikro F på kodningen... inte milli som du skrev ovan. Kanske bara skrivfel eller?
 
Mikro eller milli jag slarvade när jag skrev. En mF hade nog oxå varit fysiskt för stor.
Jag har själv hämtat pumpen på Rinkaby rör i Malmö och själv monterat den.
Ett problem jag har nu är att det bara är 4cm mellan pump o panna. Tror ni jag kan lossa pumpen och få ut den med så lite utrymme?
Tack för alla bra svar o kommentarer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.