Hej,
har precis installerat en ny ATMOS 50GSX med laddomat 21(78gr termostat) och 3000 liters acctank. Tanken är den gamla men Panna och Laddomat är nytt för mig. När jag nu eldat ett antal gånger kan jag inte förstå mig på Laddomaten. Jag maxar pannan och får upp tempen så den ligger och pendlar mellan 85-93grader. Denna temp ser jag på T1. Problemet är att när T1 faller ner under 90 börjar T3(temp till pannan) stiga, vid T1=85 är T3=80(Vilket känns som att inte nog med kallvatten från tankbotten T2 dras med). Vid T1=90-93 är T3=70-68 vilket känns ok. Jag talade med ATmos som skickade mig en ny termostat men problemet kvarstår.Visserligen laddar tankarna men ska det fungera så här, känns som att det inte laddar så effektivt? Nån som har en ide? Jag har sett tidigare disskussioner men har det inte klart för mig?

laddomat21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror allt funkar som det ska. När inte pannan klarar att levererera hög temp ut ska in till pannan bli varmare.
 
T3 ska hålla samma temp som tank botten..
pilarna på laddomaten ska peka mot pannan, gör dom de?
 
Redigerat:
Jo Tempen på T3 stiger när termostaten stänger, då tar termometern upp tempen på vattnet som cirkulerar runt i pannkretsen. Den sjunker väl sen när tempen kommit upp på pannan?
 
Varför klarar inte pannan lev hög temp? Det pendlar mellan 85-93 hela tiden när jag eldar?
 
Tempen går konstant upp och ner även när jag eldar Max en längre tid.Pendlar mellan 85-93 på T1 under en 5 min period.
 
är du säker på att du fått fast termostaten ordentligt i sitt läge? jag lyckades inte få dit min på första försöket och då blev det lite knas.....
 
Har du provat att ändra pådrag på cirkpumpen? har du läge 3, prova på 2.
Sen, vedanläggningar är inte någon finreglerad precisionsprocess, det blir lite grövre eftersom brasan inte avger konstant effekt, alla vedträn är unika, men 10 grader på 5 min låter väl svängigt.
 
Läste helt fel glöm mitt inlägg:surprised:
 
Har prövat både läge 2 och 3. Det knepiga är T1=85 då är T3=80. Är detta normalt eller minskar laddningseffekten till tankarna. Angående termostaten har jag prövat och även bytt termostat.
 
obba skrev:
T3 ska hålla samma temp som tank botten..
pilarna på laddomaten ska peka mot pannan, gör dom de?
Är det inte T2 som visar tempen i tankbotten ?
 
Jo det stämmer.
 
micke_t skrev:
Är det inte T2 som visar tempen i tankbotten ?
jo givetvis, de är jag som tänker på min egen laddomat som sitter spegelvänd mot den på bilden.. glöm mitt inlägg me andra ord..
 
Hur har du ställt spjällen på pannan? Låter som effekten är låg? Rökgastemp?
Jag körde 80graders termostat till min Termovar förra vintern. Nu har jag bytt till 72.
Kollar man i Atmos manual för dc50gse så rekommenderas 72graders från 50kw(står inte i GSX). Men termostaten är nog inte ditt problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.