Hej !

Först, förlåt min svenska, jag hoppas ni kan förstå mig :whistle:. Jag vill modifiera min värmeinstallation med koppla en ackumulatortank till en kombipanna. Jag har allt redan, bara saknas en laddomat som jag kommer att köpa begagnad i Blocket.

Om jag förstå korrekt, laddomat 21 är bättre för vedpannor och laddomat 4030 för kombipannor. Dock, min ackumulatortank har ett inbyggt värmesllinga som jag vill koppla till min brunnpump och tappavatten. Tror ni att en laddomat 21 är tillräckligt eller ska jag ha en laddomat 4030 för ladda kombipannaberedare tillbaka ?

Min uppfatning är att en laddomat 21 blir ok : om jag bara behöver tappavatten tex i sommaren, jag kommer att elda liten och laddomaten kommer att behålla energi i kombipannan. I vintern, överskott energi kan ladda i ackumulator och jag kan få tappvatten från kombipannan beredare eller ackumulatorn via slingan. Jag behöver inte att ackumulatorn ladda kombipannan tillbaka.

Vad tycker ni om det ? Naturligtvis, gärna kommentera om ni ser ett fel eller förbättring att göra !

Tack så mycket :D
 
  • Handritad skiss av värmeinstallation med kombipanna, ackumulatortank, radiatorkoppling och tappvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Det var en udda lösning med varmvattenberedning i både panna och ackumulator.
Laddomat 21 har man när varmvattenberedning saknas i pannan och bereds i ackumulatortanken.
Laddomat 4030 används när varmvattenberedningen sker i pannan och ackumulatorn saknar varmvattenslinga.

Nu beror det på vad du eldar i pannan, är det pellets blir det bäst verkningsgrad utan ackumulatortank, medan vedeldning kräver ackumulator.
Vad har du för panna och ackumulator?
 
Tack för din svar Stegatorparn ! Så angående vad skriver du det är bättre om jag köper en laddomat 21 ? Jag vet det är udda, tror du det är dåligt eller kan det funkar bra ?
Jag eldar med ved, det är en kombipanna diom eloved 25 från 1989, det funkar jättebra och jag har ingen budget nu för att byta den. Jag köpte ackumulatorn begagnad på blocket också, tillverkad i 1978, 3kbm.
 
  • Rostiga bultar och ett etikett från ÖNDELLS FABRIKS AB med teknisk information, daterad 1978.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Den tanken går inte att använda i ett värmesystem.

För det första, är den inte konstruerad för mer än 0,2 kg/cm2. Du behöver en tank som är konstruerad för 1,5 kg/cm2.
Den här tanken är konstruerad för ett helt annat industriellt ändamål. Risk att den rämnar om den belastas med 1,5 kg/cm2.

För det andra, finns det ingen tappvattenslinga i tanken. Om det finns en slinga, måste den vara av kopparrör, men du vet inte vad som passerat genom rören, kanske giftiga kemikalier.

För det tredje, är den inte isolerad.

Glöm den, går inte att fixa till. Sondells Fabriks AB tillverkade oljetankar och det är troligen en sådan du fått tag på och då finns det ingen slinga du kan använda.
 
Tydligen, kan man använder oljetank för varmvattensystem med trycklös. Mannen som jag köpte tanken har använt den här tank som en ackumulatortank. Det finns 3 st. elpatron, värmeslinga ...
 
  • Installationsrum med en gammal oljetank ombyggd till ackumulatortank, omgiven av kopparledningar, elpatroner och värmeslinga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.