Jag önskar begränsa temperaturen i min plastkulvert vid satsladdning mellan huvudtank - slavtank.
Termoventiler ville sälja en kulvertventil för 1700 kr men jag har en överbliven Laddomat 10 liggandes
- borde inte den göra jobbet lika bra? Om tempen överstiger termostatpatronens värde öppnar den och späder ut hetvattnet med det kallare från kulvertreturen?
Jag har Maxitherm-kulvert som ska klara 80 grader, så man kan väl byta termostatpatron så att framledningstempen hamnar därikring?

Tacksam för svar eller tips om annan metod att begränsa framledningstemp!

/Johan
 
Det är väl egentligen en blandningsventil du ska ha. Laddomaten håller ju en minsta temperatur på utgående vatten, ex 72 grader. Kolla på ex ESBE;s hemsida vilken som passar. Eller har jag missat hur du menar?
 
  • Gilla
Tegelfallet
  • Laddar…
Laddomaten funkar som en blandningsventil och försöker hålla konstant temperatur. Det kommer sannolikt att funka.
 
  • Gilla
Tegelfallet
  • Laddar…
"Laddomat 10 ventilen" är samma som Termoventiler använde i tidigare "Laddomat 31 kulvertstyrning" (även i senare Laddomat 3100 tror jag).
Dock kompletterad med backventil i hetvattenanslutningen från huvudtanken.

Laddomat 31 http://www.termoventiler.com/application/files/8614/5935/3102/LM31_Manual.pdf
Laddomat 10 http://www.termoventiler.com/application/files/4614/5935/2152/Lm10_Manual.pdf

Man kan förstås stoppa i olika termostatpatroner efter eget önskemål.
72 gr C var nog standard på båda.

Så ja, det kommer att funka förutsatt att ventilen är i bra skick.

Hur du ska styra satsvis laddning är en annan femma, men det har du nog koll på.
 
  • Gilla
Tegelfallet
  • Laddar…
N Nybyggarn skrev:
Det är väl egentligen en blandningsventil du ska ha. Laddomaten håller ju en minsta temperatur på utgående vatten, ex 72 grader. Kolla på ex ESBE;s hemsida vilken som passar. Eller har jag missat hur du menar?
Jag menar att vid kallare tillopp än 72 grader kommer Laddomat 10 att ta allt flöde från huvudtanken och skicka till slavtankens topp. Vid varmare tillopp än 72 grader kommer ventilen att öppna och späda ut med kulvertreturens kallare vatten. Kulvertreturen är ju alltid kall, pumpen stannar automatiskt vid fulladdadd slavtank.
 
Magrand Magrand skrev:
"Laddomat 10 ventilen" är samma som Termoventiler använde i tidigare "Laddomat 31 kulvertstyrning" (även i senare Laddomat 3100 tror jag).
Dock kompletterad med backventil i hetvattenanslutningen från huvudtanken.

Laddomat 31 [länk]
Laddomat 10 [länk]

Man kan förstås stoppa i olika termostatpatroner efter eget önskemål.
72 gr C var nog standard på båda.

Så ja, det kommer att funka förutsatt att ventilen är i bra skick.

Hur du ska styra satsvis laddning är en annan femma, men det har du nog koll på.
Tack snälla för det var det svaret jag gärna ville ha! Backventilen är väl bara bra för att förhindra självcirkulation. Hoppas det går att montera en 80 graders patron även i Laddomat 10 (finns ej i listan över utbytespatroner vad jag kan se), jag vill ju komma så nära maxgränsen för maxithermkulverten som möjligt!

Jag bygger en egen automatik för satsladdning med enkla termostater byggda av LM 311, NTC-motstånd och reläer... Rent hutlöst vad de vill ha betalt för en "riktig kulvertstyrning".
Kanske någon annan snåljåp här på forumet skulle uppskatta ett kopplingsschema för detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.