1 531 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Laddningsstationer till elbil
Den medföljande kabeln är egentligen en nödlösning eftersom den belastar ett vanligt uttag typ i 10 timmar eller mer konstant och max. Ett vanligt eluttag ska vid test klara 2 400 watt konstant under 1 timme utan att uttaget ska fela såsom att det plasten smälter av värmen och börjar deformeras. Längre tid än så är inte ett vanligt eluttag dimensionerat för.
Lägg sedan till gamla uttag och kablar som ligger i väggar kanske sedan 40 år tillbaka som blivit sköra så är det inte vettigt alls att använda den medföljande laddaren. Vet man att uttaget är nytt och kablar friska i huset så skulle jag kunna tänka mig att använda laddaren men då hade jag satt ner strömstyrkan till typ hälften. Vilket inneburit en laddningstid på typ ett dygn.
En 3-fas laddbox på väggen installerad av en elektriker direkt från säkringsskåpet med egna säkringar och du är säker och kan ladda med maximala 7 200 watt till bilen vilket är standard. Dock får du ställa ner även här beroende på vad du har för huvudsäkringar i huset och hur mycket ström du använder samtidigt.
Max uttag i ett hus: 16 amp 11 kw (11 000 watt), 20 amp, 14 kw (14 000 watt) och 25 amp 17 kw (17 000 watt).
Lägg sedan till gamla uttag och kablar som ligger i väggar kanske sedan 40 år tillbaka som blivit sköra så är det inte vettigt alls att använda den medföljande laddaren. Vet man att uttaget är nytt och kablar friska i huset så skulle jag kunna tänka mig att använda laddaren men då hade jag satt ner strömstyrkan till typ hälften. Vilket inneburit en laddningstid på typ ett dygn.
En 3-fas laddbox på väggen installerad av en elektriker direkt från säkringsskåpet med egna säkringar och du är säker och kan ladda med maximala 7 200 watt till bilen vilket är standard. Dock får du ställa ner även här beroende på vad du har för huvudsäkringar i huset och hur mycket ström du använder samtidigt.
Max uttag i ett hus: 16 amp 11 kw (11 000 watt), 20 amp, 14 kw (14 000 watt) och 25 amp 17 kw (17 000 watt).
Laddning CCS 50 kW (DC, likström).
Priset varierar. Prissättningen också.
Det finns priser i kW och priser per minut.
All laddning hemma via vanlig laddbox är AC, växelspänning via Type 2 kontakten.
Det finns 3-fas begränsningar i huvudsäkring på bostaden, i laddboxen och i bilen som har inbyggd funktion att omvandla AC till DC vid laddning, oftast begränsat till runt 11 kW.
Priset varierar. Prissättningen också.
Det finns priser i kW och priser per minut.
All laddning hemma via vanlig laddbox är AC, växelspänning via Type 2 kontakten.
Det finns 3-fas begränsningar i huvudsäkring på bostaden, i laddboxen och i bilen som har inbyggd funktion att omvandla AC till DC vid laddning, oftast begränsat till runt 11 kW.
Liknande trådar
-
Alternativ till att privatleasa elbil
Övrigt Off Topic -
Skydd av lång laddkabel till elbil
El -
I behov av förbättrat wifi till elbilsladdare och lastbalanserare
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Ansluta elbilen till värmepump, bra tanke?
El -
230V från elbil, avlasta elförbruking till hemmet?
Solceller, Solfångare, Solenergi