Jag undrar ifall någon vet varför det ska vara nödvändigt att ha en laddningsstation till sin elbil när de säljs med sladd så att man kan ladda bilen i vanliga vägguttag också? Finns där någon speciell fördel?
 
För att du kan ladda snabbare bla.
 
Fördelen var väl att du kan ladda bilen på 3-4 timmar istället för 22.
 
@
T Timim skrev:
Jag undrar ifall någon vet varför det ska vara nödvändigt att ha en laddningsstation till sin elbil när de säljs med sladd så att man kan ladda bilen i vanliga vägguttag också? Finns där någon speciell fördel?
Framför allt ska de vara säkrare. Alltid onödigt att bränna ner huset :cool:
 
Den medföljande kabeln är egentligen en nödlösning eftersom den belastar ett vanligt uttag typ i 10 timmar eller mer konstant och max. Ett vanligt eluttag ska vid test klara 2 400 watt konstant under 1 timme utan att uttaget ska fela såsom att det plasten smälter av värmen och börjar deformeras. Längre tid än så är inte ett vanligt eluttag dimensionerat för.

Lägg sedan till gamla uttag och kablar som ligger i väggar kanske sedan 40 år tillbaka som blivit sköra så är det inte vettigt alls att använda den medföljande laddaren. Vet man att uttaget är nytt och kablar friska i huset så skulle jag kunna tänka mig att använda laddaren men då hade jag satt ner strömstyrkan till typ hälften. Vilket inneburit en laddningstid på typ ett dygn.

En 3-fas laddbox på väggen installerad av en elektriker direkt från säkringsskåpet med egna säkringar och du är säker och kan ladda med maximala 7 200 watt till bilen vilket är standard. Dock får du ställa ner även här beroende på vad du har för huvudsäkringar i huset och hur mycket ström du använder samtidigt.

Max uttag i ett hus: 16 amp 11 kw (11 000 watt), 20 amp, 14 kw (14 000 watt) och 25 amp 17 kw (17 000 watt).
 
Laddning CCS 50 kW (DC, likström).

Priset varierar. Prissättningen också.
Det finns priser i kW och priser per minut.

All laddning hemma via vanlig laddbox är AC, växelspänning via Type 2 kontakten.
Det finns 3-fas begränsningar i huvudsäkring på bostaden, i laddboxen och i bilen som har inbyggd funktion att omvandla AC till DC vid laddning, oftast begränsat till runt 11 kW.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.