Gör jag rätt som laddar batteriet fullt efter varje cykeltur (ca 15 km)? Jag vill inte råka ut för att batteriet blir tömt samtidigt som jag inte kan ladda tex till 80%. Vet inte hur många mil det klarar. Cykeln är väldigt tung att leda (3hjuling). Vill naturligtvis sköta det så att det håller länge. (Laddade det 1 g/mån under vintern då cykeln inte användes.) Närbild av ett elektriskt cykelbatteri märkt "Samsung 36V/11.6Ah".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på varningsetikett på ett elcykelbatteri med laddningsinstruktioner och säkerhetsföreskrifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Laddar först när det behövs. Har räckvidd ca 8-10 mil. Så när det är ca 10-15 km kvar ser jag till att ha laddaren redo. Cykeln Användes inte så mycket första året, så batteriet förlorade då i prestanda (kunde ha 15 km kvar när cykeln parkerades, o tomt när jag skulle cykla igen 1 h senare). Men det fixades vid ngn service med uppdatering av prestanda.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Nog drar batteriet mer vid 5 km uppförsbacke? Då använder jag kraften maximalt. Jag skall byta cykeln till en mer kraftfull nästa år eftersom det visar sig att jag använder den så mycket.

Hur kan jag se hur mycket kraft som finns kvar?
 
B
Det brukar finnas en indikering på antingen displayen till cykeln eller på batteriet som indikerar hur långt det är kvar.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Litiumbatterier tar inte skada och tappar kapacitet av att laddas såsom de gamla NiCd gjorde, och de självurladdar inte som NiMH gjorde. Det sägs visserligen att man kan förlänga livslängden genom att endast ladda det till 80 %. Men ingen laddare (som jag har) stöder det...så jag laddar alltid fullt, alla Li-batterier (Cykel, skruvdragare, trimmer, dator, mobil.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Har nu hittat mätningen på batteriet ;)(y)
 
Ett litium batteri ska helst ligga mellan 20-80% i laddning. Aldrig under 20 och bara upp till 100 ibland. Detta för att (i alla fall vissa) batterier inte klarar av att balansera sig om de inte laddas fullt ibland.
Jag laddar mina till 85%, då detta var förinställt, och jag nog ibland annars skulle droppa under 20% om jag bara laddade till 80. Köpte en dyr Satiator laddare för att kunna göra detta och även kunna ladda lite snabbare än med de medföljande 2A laddarna:

https://www.ebike-solutions.com/en/shop/ladegeraete/cycle-satiatior-universal-fast-charger.html

Men då batterierna kostar en slant så bör den betala sig väl.
Kanske finns det billigare varianter idag?
Jag har en lite kraftigare elmotor och batterierna går från 85% till ca 20 på 2,5mil. Och många turer för mig ligger på 2 mil, så jag laddar varje gång jag kommer hem. Ett batteri av tre batterier har faktist börjat visa tecken på att det inte håller laddning lika bra. Bara ca 2 år gammalt och kanske närmare 500 laddningar, men de flesta från 20-85, så bör vara under 350 fulla laddcykler. Men batterierna är billiga Kina-batterier så gissar att någon cell är lite dålig. (Ska dock vara kvalitetsceller).
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Cyklar 1,5 mil varannan dag merparten av året och cykeln är bara 3 år gammal. Batteriet klarar två turer innan laddning. Jag kan inte riskera urladdning på väg hem då cykeln är tung och obrukbar utan fungerande batteri. Jag kan inte heller välja att bara ladda till 80% men detta får jag reglera på något sätt då jag byter batteri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.