Gör jag rätt som laddar batteriet fullt efter varje cykeltur (ca 15 km)? Jag vill inte råka ut för att batteriet blir tömt samtidigt som jag inte kan ladda tex till 80%. Vet inte hur många mil det klarar. Cykeln är väldigt tung att leda (3hjuling). Vill naturligtvis sköta det så att det håller länge. (Laddade det 1 g/mån under vintern då cykeln inte användes.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Laddar först när det behövs. Har räckvidd ca 8-10 mil. Så när det är ca 10-15 km kvar ser jag till att ha laddaren redo. Cykeln Användes inte så mycket första året, så batteriet förlorade då i prestanda (kunde ha 15 km kvar när cykeln parkerades, o tomt när jag skulle cykla igen 1 h senare). Men det fixades vid ngn service med uppdatering av prestanda.
Nog drar batteriet mer vid 5 km uppförsbacke? Då använder jag kraften maximalt. Jag skall byta cykeln till en mer kraftfull nästa år eftersom det visar sig att jag använder den så mycket.
Hur kan jag se hur mycket kraft som finns kvar?
Hur kan jag se hur mycket kraft som finns kvar?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 135 inlägg
Litiumbatterier tar inte skada och tappar kapacitet av att laddas såsom de gamla NiCd gjorde, och de självurladdar inte som NiMH gjorde. Det sägs visserligen att man kan förlänga livslängden genom att endast ladda det till 80 %. Men ingen laddare (som jag har) stöder det...så jag laddar alltid fullt, alla Li-batterier (Cykel, skruvdragare, trimmer, dator, mobil.
Ett litium batteri ska helst ligga mellan 20-80% i laddning. Aldrig under 20 och bara upp till 100 ibland. Detta för att (i alla fall vissa) batterier inte klarar av att balansera sig om de inte laddas fullt ibland.
Jag laddar mina till 85%, då detta var förinställt, och jag nog ibland annars skulle droppa under 20% om jag bara laddade till 80. Köpte en dyr Satiator laddare för att kunna göra detta och även kunna ladda lite snabbare än med de medföljande 2A laddarna:
https://www.ebike-solutions.com/en/shop/ladegeraete/cycle-satiatior-universal-fast-charger.html
Men då batterierna kostar en slant så bör den betala sig väl.
Kanske finns det billigare varianter idag?
Jag har en lite kraftigare elmotor och batterierna går från 85% till ca 20 på 2,5mil. Och många turer för mig ligger på 2 mil, så jag laddar varje gång jag kommer hem. Ett batteri av tre batterier har faktist börjat visa tecken på att det inte håller laddning lika bra. Bara ca 2 år gammalt och kanske närmare 500 laddningar, men de flesta från 20-85, så bör vara under 350 fulla laddcykler. Men batterierna är billiga Kina-batterier så gissar att någon cell är lite dålig. (Ska dock vara kvalitetsceller).
Jag laddar mina till 85%, då detta var förinställt, och jag nog ibland annars skulle droppa under 20% om jag bara laddade till 80. Köpte en dyr Satiator laddare för att kunna göra detta och även kunna ladda lite snabbare än med de medföljande 2A laddarna:
https://www.ebike-solutions.com/en/shop/ladegeraete/cycle-satiatior-universal-fast-charger.html
Men då batterierna kostar en slant så bör den betala sig väl.
Kanske finns det billigare varianter idag?
Jag har en lite kraftigare elmotor och batterierna går från 85% till ca 20 på 2,5mil. Och många turer för mig ligger på 2 mil, så jag laddar varje gång jag kommer hem. Ett batteri av tre batterier har faktist börjat visa tecken på att det inte håller laddning lika bra. Bara ca 2 år gammalt och kanske närmare 500 laddningar, men de flesta från 20-85, så bör vara under 350 fulla laddcykler. Men batterierna är billiga Kina-batterier så gissar att någon cell är lite dålig. (Ska dock vara kvalitetsceller).
Cyklar 1,5 mil varannan dag merparten av året och cykeln är bara 3 år gammal. Batteriet klarar två turer innan laddning. Jag kan inte riskera urladdning på väg hem då cykeln är tung och obrukbar utan fungerande batteri. Jag kan inte heller välja att bara ladda till 80% men detta får jag reglera på något sätt då jag byter batteri.
Liknande trådar
-
Huvudsäkringen går direkt vid elbilsladdning
Laddboxar & Elbilar -
Placering av laddningstation
Robotgräsklippare -
Laddning hoverboard.
El -
Optimal inställning för laddning av Panasonic Eneloop AA 1,2V?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Intelligent styrning av energiuttag till villa/laddning av batteri
Solceller, Solfångare, Solenergi