Min WG8790E.1 från 2017 krånglar med laddningen nu. Se film där den kör in i basstationen och sen ut och in igen pga "Söker laddningsbas". Detta har aldrig hänt tidigare. Lyckades få den att funka ett dygn till genom att blåsa och pilla lite i hålen som den kör in laddningspinnarna i, men sen tillbaka i samma läge igen. Dessutom hamnade den i nåt slags glappläge där den mest stod stilla och pep igår när jag försökte fixa ovan problem (se film 2).

Så, sammantaget - vad tror ni att min lilla robot råkat ut för? Den har funkat mer eller mindre bra sen jag köpte den 2017, enda krånglet som varit är att vissa knapptryck inte tas emot ibland (i själva menyn alltså). Det har ofta lösts genom omstart.

Har version 2.47 installerat på den.
 
Åsa Lund
Dags att byta batteri?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Dags att byta batteri?
Tror du att det är det som krånglar? Rimligt efter 3 års användning?
 
Åsa Lund
Vi har en Husqvarna och den behöver nytt batteri vart tredje eller fjärde år
 
Sök på ”frontsensor” i detta delforum. Kablaget till denna enhet har en tendens att gå av efter några år. Ibland kan man laga om det är någon enstaka kabel som är skadad, är kabelhärvan i generellt dåligt skick så får man byta mot en ny frontsensor.

Ett av symptomen på halvruttet kablage är att maskinen inte får någon laddning när den dockar och ger sig ut på jakt igen efter ström.
 
För info så verkar en mjukvaruuppdatering ha gjort susen...
 
  • Gilla
Kenneth1x2 och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Kanon!
 
Petter_e Petter_e skrev:
För info så verkar en mjukvaruuppdatering ha gjort susen...
Vilken version uppdaterade du till?
 
5.25. Hade 2.XX innan. Fick filen direkt från supporten... Testade bara snabbt igår kväll och då betedde sig roboten som vanligt i alla fall...
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Man ska inte ropa hej... Började krångla idag igen. Så här (se video). Har testat på grannens laddstation med samma resultat. Så det måste vara något på roboten?
 
Och så filmen:
 
Frontsensorn till 100%

Bytt tre på 7 år på 2 olika maskiner
 
  • Gilla
RSRC och 1 till
  • Laddar…
Frontsensorn är lätt att demontera och byta. Gjorde det i våras på svärmors WG796E från ca 2015. Fyra skruv som fäster frontsensorn, litet lirkande så får man loss den inkl en plastram. Kablaget går in i maskinen via en gummibussning, där får man använda en del kontrollerat våld med typ en flat skruvmejsel för att få loss bussningen från chassit. Därefter lirkar man försiktigt ut kontaktstyckena genom hålet, demonterar dessa enkelt utanför chassit.

Kollar noga hur kablaget ser ut, använd gärna multimeter med kontinuitets eller motståndsmätning för att verifiera de olika kablarnas funktion. Ser det skadat och ruttet ut, bara byt hela rasket direkt. Ser det ok ut förutom säg en enda skadad kabel, kanske kan vara lönt att laga kabeln. Kolla även så magneten som sitter på ett spröt ser rimligt ok ut, de har en tendens att rosta bort. Återmontering i omvänd ordning och använd gärna litet såpvatten på bussningen så den glider på plats ordentligt.

Ny frontsensor kan finnas på ClasOhlson (iaf tidigare), eller kolla på Letmerepair och beställ rätt sensor för din modell. Kostnad ca 700 kr inkl frakt. Se tex https://reservdelarochtillbehor.se/

Tid för byte: ca en halvtimme om man inte gjort det förut.
 
  • Gilla
Petter_e och 1 till
  • Laddar…
Ang frontsensorn så sa Worx support att man ska kunna se i diagnosmenyn (när man trycker på 2an) om frontsensorerna är paj (blir ett kryss istället för en svart eller vit symbol). Typ som på bilden här: https://support.worx-europe.com/sv/hur-kontrollera-kabelsensorerna-på-landroid

Mina blir enbart ett kryss när den kör in i laddstationen, så blir inget kryss när roboten står mitt på gräsmattan. Kan det vara frontsensorerna ändå?
 
Hade aldrig några kryss på min diagnossida, men testa lossa fronsensorn och kolla kablarna, tar 5min
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.